Sześć podstawowych motywów haftów w stroju wilamowskim. Wykorzystywane są one na związkach i koszulach [jypła]. Ryc. Justyna Majerska-Sznajder (Biöetuł)
Haft – mereżka na związce na ciężką żałobę, fot. Tymoteusz Król
Biały haft tzw. starowiejski [wymysdiöfer] na związce na lekką żałobę, fot. Tymoteusz Król
Żółty haft z krążkami [myta krynkjeła] na związce na post i adwent, fot. Tymoteusz Król
Pomarańczowy haft tzw. tyłami do siebie [myta rykja cü] na związce odświętnej (na niedzielę i mniejsze święto) fot. Tymoteusz Król
Rzadko spotykany czerwony haft na związce, prawdopodobnie używany w ten sam sposób co związki z pomarańczowym haftem, fot. Tymoteusz Król
Haft z czerwonej związki, XIX w. lub wcześniej, fot. Tymoteusz Król
Haft z czerwonej związki, XIX w. lub wcześniej, fot. Tymoteusz Król
Haft z czerwonej związki, XIX w. lub wcześniej, fot. Tymoteusz Król
Haft z czerwonej związki, XIX w. lub wcześniej, fot. Tymoteusz Król
Haft z czerwonej związki, XIX w. lub wcześniej, fot. Tymoteusz Król
Haft z czerwonej związki, wykonany współcześnie przez Erykę Klimeczek (Fröst), fot. Tymoteusz Król
Większość haftów w stroju wilamowskim to hafty maszynowe. Tutaj przykład brokatu na złoty gorset [gułdgyśtałt] lub czepiec [gułdhoü] na największe święta. Wiedeń, XIX w., fot. Tymoteusz Król
Oplecek z brokatu z haftem maszynowym. XIX/XX w., ze zbiorów Muzeum Archeologicznego i Etnograficznego w Łodzi, fot. Tymoteusz Król.
Oplecek z materiału produkcji austriackiej, najprawdopodobniej firmy Rhomberg w Dornbirn. I połowa XX w., ze zbiorów Muzeum Archeologicznego i Etnograficznego w Łodzi, fot. Tymoteusz Król.
Złoty oplecek [gułdhoü], haft maszynowy, XIX w., ze zbiorów Muzeum Archeologicznego i Etnograficznego w Łodzi, fot. Tymoteusz Król.
Wzór haftu z koszuli [jypła] używany współcześnie przez hafciarki jako szablon
Haft z koszuli [jypła], przełom XIX i XX w., fot. Tymoteusz Król