Przejdź do głównej treści
Kawaler i panna. Rekonstrukcja stroju z okresu od poł. XIX w. do ok. 1870 r., występującego w zachodniej i południowej części Krajny złotowskiej oraz na terenach południowych przylegającej do niej Krajny nakielskiej.  Głowa panny ozdobiona szlarką z kwiatami, na wiązaniu z tyłu wychodzą z niej różnokolorowe wstążki. Koszula biała z małym kołnierzykiem i mankiecikami, prawdopodobnie zdobiona haftem. Gorset (sznurówka) posiada doszywane osobno i wykończone pasmanterią kaletki. Spódnica  stanowi jeden z wariantów pasiaków noszonych na Krajnie. Zapaska to prążkowana prostokątna połać  wełnianej  samodziałowej tkaniny przymarszczana u góry i wpuszczana w pasek.  
	
Rekonstrukcja Dorota Angutek na podstawie opisów R. Kukiera i J. Niedźwiedzkiego, ilustrowała Katarzyna Grabias-Banaszewska.

Kawaler i panna. Rekonstrukcja stroju z okresu od poł. XIX w. do ok. 1870 r., występującego w zachodniej i południowej części Krajny złotowskiej oraz na terenach południowych przylegającej do niej Krajny nakielskiej. Głowa panny ozdobiona szlarką z kwiatami, na wiązaniu z tyłu wychodzą z niej różnokolorowe wstążki. Koszula biała z małym kołnierzykiem i mankiecikami, prawdopodobnie zdobiona haftem. Gorset (sznurówka) posiada doszywane osobno i wykończone pasmanterią kaletki. Spódnica stanowi jeden z wariantów pasiaków noszonych na Krajnie. Zapaska to prążkowana prostokątna połać wełnianej samodziałowej tkaniny przymarszczana u góry i wpuszczana w pasek.

Rekonstrukcja Dorota Angutek na podstawie opisów R. Kukiera i J. Niedźwiedzkiego, ilustrowała Katarzyna Grabias-Banaszewska.

Gospodarz i gospodyni w strojach w tonacji granatowo-niebiesko błękitnej. 
Rekonstrukcja Dorota Angutek na podstawie opisów R. Kukiera i J. Niedźwiedzkiego, ilustrowała Katarzyna Grabias-Banaszewska.

Gospodarz i gospodyni w strojach w tonacji granatowo-niebiesko błękitnej.
Rekonstrukcja Dorota Angutek na podstawie opisów R. Kukiera i J. Niedźwiedzkiego, ilustrowała Katarzyna Grabias-Banaszewska.

Kawaler i panna w strojach z okresu 1871-1900. 
Rekonstrukcja Dorota Angutek na podstawie opisów R. Kukiera i J. Niedźwiedzkiego, ilustrowała Katarzyna Grabias-Banaszewska.

Kawaler i panna w strojach z okresu 1871-1900.
Rekonstrukcja Dorota Angutek na podstawie opisów R. Kukiera i J. Niedźwiedzkiego, ilustrowała Katarzyna Grabias-Banaszewska.

Para młoda z okresu międzywojennego (rekonstrukcja z lat 70. XX w. dokonana przez J. Niedźwiedzkiego. Wzorem mieszkańców miast zamieniono czarne ślubne suknie z lat ok. 1900-1918 na suknie białe, a na męskie czerwone jaki zakładano ciemne marynarki lub zakładano je na koszule. Pozostała część stroju pary zgadza się z opisem strojów dla okresu 1870-1900.

Para młoda z okresu międzywojennego (rekonstrukcja z lat 70. XX w. dokonana przez J. Niedźwiedzkiego. Wzorem mieszkańców miast zamieniono czarne ślubne suknie z lat ok. 1900-1918 na suknie białe, a na męskie czerwone jaki zakładano ciemne marynarki lub zakładano je na koszule. Pozostała część stroju pary zgadza się z opisem strojów dla okresu 1870-1900.

Współczesny zespół folklorystyczny „Tarnowianki”. Ich stroje nawiązują do wzoru z  poł. XIX w. do 1870. Datowanie oparte jest na obecności w stroju sznurówek z kaletkami, które zaczęły raptownie zanikać po 1870 roku.

Współczesny zespół folklorystyczny „Tarnowianki”. Ich stroje nawiązują do wzoru z  poł. XIX w. do 1870. Datowanie oparte jest na obecności w stroju sznurówek z kaletkami, które zaczęły raptownie zanikać po 1870 roku.

Szkolny zespół folklorystyczny „Frechowne Sznupki” ze Szkoły Podstawowej w Samsiecznie na Krajnie Nakielskiej. Ich stroje nawiązują do wzoru z  poł. XIX w. do 1870. Datowanie oparte jest na obecności w stroju sznurówek z kaletkami, które zaczęły raptownie zanikać po 1870 roku.

Szkolny zespół folklorystyczny „Frechowne Sznupki” ze Szkoły Podstawowej w Samsiecznie na Krajnie Nakielskiej. Ich stroje nawiązują do wzoru z  poł. XIX w. do 1870. Datowanie oparte jest na obecności w stroju sznurówek z kaletkami, które zaczęły raptownie zanikać po 1870 roku.

Skan fotografii zamieszczonej w gazecie „Młody Polak w Niemczech” z 1938 r. Z prywatnych zbiorów red. Janusza Justyny z „Aktualności Lokalnych” ze Złotowa.

Skan fotografii zamieszczonej w gazecie „Młody Polak w Niemczech” z 1938 r. Z prywatnych zbiorów red. Janusza Justyny z „Aktualności Lokalnych” ze Złotowa.

Skan fotografii zamieszczonej w „Młodym Polaku w Niemczech” z 20 marca 1931 r. nr 3. Z prywatnych zbiorów red. Janusza Justyny z „Aktualności Lokalnych” ze Złotowa.

Skan fotografii zamieszczonej w „Młodym Polaku w Niemczech” z 20 marca 1931 r. nr 3. Z prywatnych zbiorów red. Janusza Justyny z „Aktualności Lokalnych” ze Złotowa.

Współczesny wytworzony strój krajeński z Nakła nad Notecią. Strój kobiecy jest zbliżony do oryginału z 2 poł. XIX w., który występował w zachodniej części Krajny Złotowskiej, ale strój kawalera uchodzący za krajeński przypomina strój pałucki. Ze zbiorów Pieśni i Tańca „Krajna” przy Nakielskim Domu Kultury w Nakle n. Notecią, fot. T. Tracz

Współczesny wytworzony strój krajeński z Nakła nad Notecią. Strój kobiecy jest zbliżony do oryginału z 2 poł. XIX w., który występował w zachodniej części Krajny Złotowskiej, ale strój kawalera uchodzący za krajeński przypomina strój pałucki. Ze zbiorów Pieśni i Tańca „Krajna” przy Nakielskim Domu Kultury w Nakle n. Notecią, fot. T. Tracz

Ten serwis korzysta z cookies Polityka prywatności