Przejdź do głównej treści
Pocztówka z 1906 r. przedstawiająca Nowy Rynek w Pile. W centrum widoczne dwie kobiece postacie w strojach krajniackich. Ze zbiorów Muzeum Okręgowego w Pile

Pocztówka z 1906 r. przedstawiająca Nowy Rynek w Pile. W centrum widoczne dwie kobiece postacie w strojach krajniackich. Ze zbiorów Muzeum Okręgowego w Pile

Stroje krajniackie z przełomu XIX i XX w., o wyraźnych wpływach miejskich na krój (pierwsze trzy od lewej). Dwa pierwsze stroje z Podróżnej z 1909 r. są ślubne: czarny do ślubu kościelnego, brązowy pasiak do cywilnego. Trzeci strój pochodzi z Błekwitu z ok. 1904 r. Ze zbiorów Muzeum Ziemi Złotowskiej w Złotowie. Fot. W. Bednarz

Stroje krajniackie z przełomu XIX i XX w., o wyraźnych wpływach miejskich na krój (pierwsze trzy od lewej). Dwa pierwsze stroje z Podróżnej z 1909 r. są ślubne: czarny do ślubu kościelnego, brązowy pasiak do cywilnego. Trzeci strój pochodzi z Błekwitu z ok. 1904 r. Ze zbiorów Muzeum Ziemi Złotowskiej w Złotowie. Fot. W. Bednarz

Portret podwójny wykonany w nakielskim atelier fotograficznym. Ze zbiorów Muzeum Ziemi Krajeńskiej w Nakle nad Notecią

Portret podwójny wykonany w nakielskim atelier fotograficznym. Ze zbiorów Muzeum Ziemi Krajeńskiej w Nakle nad Notecią

Uroczystość wręczania medali na nakielskim rynku, okres międzywojenny. Ze zbiorów Muzeum Ziemi Krajeńskiej w Nakle nad Notecią

Uroczystość wręczania medali na nakielskim rynku, okres międzywojenny. Ze zbiorów Muzeum Ziemi Krajeńskiej w Nakle nad Notecią

Jedna z odznaczonych podczas uroczystości wręczania medali na nakielskim rynku, okres międzywojenny. Ze zbiorów Muzeum Ziemi Krajeńskiej w Nakle nad Notecią

Jedna z odznaczonych podczas uroczystości wręczania medali na nakielskim rynku, okres międzywojenny. Ze zbiorów Muzeum Ziemi Krajeńskiej w Nakle nad Notecią

Czepiec pałucki z k. XIX w. noszony przez Krajniaczki do I wojny światowej. Charakterystyczne jest małe i płytkie denko otoczone przymarszczaną kryzą oraz wąskie bandy. Według J. Niedźwiedzkiego takie czepce nosiły panny zakrywając je czarną chustą. W zbiorach Muzeum Ziemi Złotowskiej w Złotowie. Fot. W. Bednarz

Czepiec pałucki z k. XIX w. noszony przez Krajniaczki do I wojny światowej. Charakterystyczne jest małe i płytkie denko otoczone przymarszczaną kryzą oraz wąskie bandy. Według J. Niedźwiedzkiego takie czepce nosiły panny zakrywając je czarną chustą. W zbiorach Muzeum Ziemi Złotowskiej w Złotowie. Fot. W. Bednarz

Chusta ślubna naramienna, prostokątna, z 1909 r. W zbiorach Muzeum Ziemi Złotowskiej w Złotowie. Fot. W. Bednarz

Chusta ślubna naramienna, prostokątna, z 1909 r. W zbiorach Muzeum Ziemi Złotowskiej w Złotowie. Fot. W. Bednarz

Spódnica pasiak warpowy z Błękwitu z 1904 r. Posiada szczotkę i zakładkę skierowaną w dół, biegnącą dokoła dolnej części spódnicy. Szyta z 6 klinów przymarszczanych z tyłu i po bokach, wpuszczanych w pasek z trokami. W zbiorach Muzeum Ziemi Złotowskiej w Złotowie Fot. W. Bednarz

Spódnica pasiak warpowy z Błękwitu z 1904 r. Posiada szczotkę i zakładkę skierowaną w dół, biegnącą dokoła dolnej części spódnicy. Szyta z 6 klinów przymarszczanych z tyłu i po bokach, wpuszczanych w pasek z trokami. W zbiorach Muzeum Ziemi Złotowskiej w Złotowie Fot. W. Bednarz

Spódnica pasiak warpowy z Podróżnej z 1909 r. Pierwotnie z naszytymi 3 czarnymi aksamitnymi tasiemkami biegnącymi dookoła. Posiada szczotkę. Szyta z 6 klinów przymarszczanych z tyłu i po bokach, wpuszczanych w pasek z trokami. W zbiorach Muzeum Ziemi Złotowskiej w Złotowie Fot. W. Bednarz

Spódnica pasiak warpowy z Podróżnej z 1909 r. Pierwotnie z naszytymi 3 czarnymi aksamitnymi tasiemkami biegnącymi dookoła. Posiada szczotkę. Szyta z 6 klinów przymarszczanych z tyłu i po bokach, wpuszczanych w pasek z trokami. W zbiorach Muzeum Ziemi Złotowskiej w Złotowie Fot. W. Bednarz

Wełniana zapaska z Podróżnej z 1909 r. Stanowi komplet z brązową spódnicą ślubną. W zbiorach Muzeum Ziemi Złotowskiej w Złotowie Fot. W. Bednarz

Wełniana zapaska z Podróżnej z 1909 r. Stanowi komplet z brązową spódnicą ślubną. W zbiorach Muzeum Ziemi Złotowskiej w Złotowie Fot. W. Bednarz

Piekielnica wykonana ok. 1910 r. w Stawnicy, wełniana, noszona pod wierzchnią spódnicą, najczęściej niebieską. Szyta z 6 klinów wpuszczanych w pasek wiązany na troki. Haft krzyżykowy stanowi ewenement, ponieważ na Krajnie najczęściej stosowanym ściegiem był  atłasek. Podobnie wyszyty wzór nie został dotąd określony pod względem treści figuratywnej. W zbiorach Muzeum Ziemi Złotowskiej w Złotowie Fot. W. Bednarz

Piekielnica wykonana ok. 1910 r. w Stawnicy, wełniana, noszona pod wierzchnią spódnicą, najczęściej niebieską. Szyta z 6 klinów wpuszczanych w pasek wiązany na troki. Haft krzyżykowy stanowi ewenement, ponieważ na Krajnie najczęściej stosowanym ściegiem był atłasek. Podobnie wyszyty wzór nie został dotąd określony pod względem treści figuratywnej. W zbiorach Muzeum Ziemi Złotowskiej w Złotowie Fot. W. Bednarz

Spódnica krajeńska wełniana, jednobarwna z pocz. XX w. Długa do kostek, ze szczotką, szyta jak pasiaki. W zbiorach Muzeum Kultury Ludowej w Osieku nad Notecią. Fot. J. Niedźwiecki.

Spódnica krajeńska wełniana, jednobarwna z pocz. XX w. Długa do kostek, ze szczotką, szyta jak pasiaki. W zbiorach Muzeum Kultury Ludowej w Osieku nad Notecią. Fot. J. Niedźwiecki.

Suknia jednoczęściowa z ok. 1900 r. z Radawnicy. W zbiorach Muzeum Etnograficznego im. M. Znamierowskiej-Prufferowej w Toruniu, fot. M. Kosicki.

Suknia jednoczęściowa z ok. 1900 r. z Radawnicy. W zbiorach Muzeum Etnograficznego im. M. Znamierowskiej-Prufferowej w Toruniu, fot. M. Kosicki.

Zapaska biała, haftowana z  początku XX w. Zdobiona haftem ręcznym białym dziurkowanym o motywach roślinnych i geometrycznych. Wzorowana kształtem na zapaskach z produkcji fabrycznej. W zbiorach Muzeum Kultury Ludowej Pomorza w Swołowie.  Fot. D. Angutek

Zapaska biała, haftowana z  początku XX w. Zdobiona haftem ręcznym białym dziurkowanym o motywach roślinnych i geometrycznych. Wzorowana kształtem na zapaskach z produkcji fabrycznej. W zbiorach Muzeum Kultury Ludowej Pomorza w Swołowie. Fot. D. Angutek

Zapaska fabryczna zakładana do ślubnej czarnej sukni i kabatu z Podróżnej 1909 r. Na dole doszyta falbana z maszynowym, fabrycznym haftem W zbiorach Muzeum Ziemi Złotowskiej w Złotowie Fot. W. Bednarz

Zapaska fabryczna zakładana do ślubnej czarnej sukni i kabatu z Podróżnej 1909 r. Na dole doszyta falbana z maszynowym, fabrycznym haftem W zbiorach Muzeum Ziemi Złotowskiej w Złotowie Fot. W. Bednarz

Czarna peleryna ze Starej Świetej (obecnie Świętej) z 1900 r. Przedstawia najstarszy znany wzór krajeński wykonany ozdobami pasmanteryjnymi. W zbiorach Muzeum Ziemi Złotowskiej w Złotowie Fot. W. Bednarz

Czarna peleryna ze Starej Świetej (obecnie Świętej) z 1900 r. Przedstawia najstarszy znany wzór krajeński wykonany ozdobami pasmanteryjnymi. W zbiorach Muzeum Ziemi Złotowskiej w Złotowie Fot. W. Bednarz

Czarny komplet ślubny do kościoła z 1909 r.  z  Podróżnej. Moda miejska. Charakterystyczna jest chusta trzymana na ręce przez modelkę. Tureckie chusty złożone w pas kilkumetrowej sztuki materiału noszono do ślubu jako oznakę zamożności  panny młodej. Chusty takie noszono także w XIX w. W zbiorach Muzeum Ziemi Złotowskiej w Złotowie Fot. W. Bednarz

Czarny komplet ślubny do kościoła z 1909 r. z  Podróżnej. Moda miejska. Charakterystyczna jest chusta trzymana na ręce przez modelkę. Tureckie chusty złożone w pas kilkumetrowej sztuki materiału noszono do ślubu jako oznakę zamożności panny młodej. Chusty takie noszono także w XIX w. W zbiorach Muzeum Ziemi Złotowskiej w Złotowie Fot. W. Bednarz

Dwuczęściowa suknia, komplet z Błekwitu z 1904 r. Całość odpowiada modzie miejskiej i analogicznie czarnej sukni ślubnej widocznej na poprzednim zdjęciu. W zbiorach Muzeum Ziemi Złotowskiej w Złotowie. Fot. W. Bednarz

Dwuczęściowa suknia, komplet z Błekwitu z 1904 r. Całość odpowiada modzie miejskiej i analogicznie czarnej sukni ślubnej widocznej na poprzednim zdjęciu. W zbiorach Muzeum Ziemi Złotowskiej w Złotowie. Fot. W. Bednarz

Współczesny wytworzony strój krajeński z Nakła nad Notecią. W zbiorach Nakielskiego Ośrodka Kultury w Nakle nad Notecią. Fot. T. Tracz

Współczesny wytworzony strój krajeński z Nakła nad Notecią. W zbiorach Nakielskiego Ośrodka Kultury w Nakle nad Notecią. Fot. T. Tracz

Strój krajniacki panieński zrekonstruowany przez Halinę Mikułowską dla 2 poł. XIX wieku, ze zbiorów Miejsko-Gminnego Ośrodka Kultury w Kamieniu Krajeńskim.  Fot. A. Szmaglińska

Strój krajniacki panieński zrekonstruowany przez Halinę Mikułowską dla 2 poł. XIX wieku, ze zbiorów Miejsko-Gminnego Ośrodka Kultury w Kamieniu Krajeńskim. Fot. A. Szmaglińska

Strój krajniacki panieński zrekonstruowany przez Halinę Mikułowską dla 2 poł. XIX wieku, ze zbiorów Miejsko-Gminnego Ośrodka Kultury w Kamieniu Krajeńskim.  Fot. A. Szmaglińska

Strój krajniacki panieński zrekonstruowany przez Halinę Mikułowską dla 2 poł. XIX wieku, ze zbiorów Miejsko-Gminnego Ośrodka Kultury w Kamieniu Krajeńskim. Fot. A. Szmaglińska

Ten serwis korzysta z cookies Polityka prywatności