Przejdź do głównej treści
Strój kobiecy, Podlaskie, odmiana włodawska, okres międzywojenny, ze zbiorów Muzeum Archeologicznego i Etnograficznego w Łodzi. Dobór zabytków i aranżacja na modelce A. Woźniak, fot. Wł. Pohorecki

Strój kobiecy, Podlaskie, odmiana włodawska, okres międzywojenny, ze zbiorów Muzeum Archeologicznego i Etnograficznego w Łodzi. Dobór zabytków i aranżacja na modelce A. Woźniak, fot. Wł. Pohorecki

<em>Zawijka</em> - kobiece nakrycie głowy. O.Kolberg, Chełmskie, Kraków, 1890, s.56

<em>Zawijka </em>miała formę ręcznika. Był to prostokątny płat lnianej tkaniny, szerokości około 30 cm i długości ponad metr.

Zawijka - kobiece nakrycie głowy. O.Kolberg, Chełmskie, Kraków, 1890, s.56

Zawijka miała formę ręcznika. Był to prostokątny płat lnianej tkaniny, szerokości około 30 cm i długości ponad metr.

<em>Zawijka </em>– sposób wiązania z tyłu głowy, okres międzywojenny, ze zbiorów Muzeum Archeologicznego i Etnograficznego w Łodzi, fot. Wł. Pohorecki

Zawijkę składano potrójnie, otaczano nią głowę i wiązano z tyłu.

Zawijka – sposób wiązania z tyłu głowy, okres międzywojenny, ze zbiorów Muzeum Archeologicznego i Etnograficznego w Łodzi, fot. Wł. Pohorecki

Zawijkę składano potrójnie, otaczano nią głowę i wiązano z tyłu.

Haft tkacki <em>perebory </em>na<em> zawijce</em>, Podlaskie, odmiana włodawska, okres międzywojenny, ze zbiorów Muzeum Acheologicznego i Etnograficznego w Łodzi, fot. Wł. Pohorecki

Zwisające z tyłu węższe boki, ozdobione były haftem tkackim.

Haft tkacki perebory na zawijce, Podlaskie, odmiana włodawska, okres międzywojenny, ze zbiorów Muzeum Acheologicznego i Etnograficznego w Łodzi, fot. Wł. Pohorecki

Zwisające z tyłu węższe boki, ozdobione były haftem tkackim.

Haft tkacki <em>perebory </em>na<em> zawijce</em>, Podlaskie, odmiana włodawska, okres międzywojenny, ze zbiorów Muzeum Archeologicznego i Etnograficznego w Łodzi, fot. Wł. Pohorecki

Haft tkacki perebory na zawijce, Podlaskie, odmiana włodawska, okres międzywojenny, ze zbiorów Muzeum Archeologicznego i Etnograficznego w Łodzi, fot. Wł. Pohorecki

Czepek siatkowy, Podlaskie, odmiana włodawska, okres międzywojenny. Ze zbiorów Muzeum Archeologicznego i Etnograficznego w Łodzi, fot. A. Woźniak

Czepki w tym regionie, wykonywane były z białej przędzy techniką przeplatania nici między sobą tak, że powstawał wzór, a sama tkanina była elastyczna, mogła się rozciągać. Czepek nakładano z tyłu głowy na <em>kimbajkę</em>.

Czepek siatkowy, Podlaskie, odmiana włodawska, okres międzywojenny. Ze zbiorów Muzeum Archeologicznego i Etnograficznego w Łodzi, fot. A. Woźniak

Czepki w tym regionie, wykonywane były z białej przędzy techniką przeplatania nici między sobą tak, że powstawał wzór, a sama tkanina była elastyczna, mogła się rozciągać. Czepek nakładano z tyłu głowy na kimbajkę.

<em>Kimbajka </em>– drewniana obręcz, mocowana na głowie, Podlaskie, odmiana włodawska, okres międzywojenny. Ze zbiorów Muzeum Archeologicznego i Etnograficznego w Łodzi, fot. A. Woźniak

Kobieta zamężna zakładała <em>kimbajkę</em>, czyli obręcz wykonaną z leszczyny lub obszytego płótnem wałka z włókien lnu. Przez obręcz przekładano włosy. <em>Kimbajka</em>, znajdująca się pod włosami, była przywiązana sznurkiem do rozczesanych włosów, na nią zakładano siatkowy czepiec.

Kimbajka – drewniana obręcz, mocowana na głowie, Podlaskie, odmiana włodawska, okres międzywojenny. Ze zbiorów Muzeum Archeologicznego i Etnograficznego w Łodzi, fot. A. Woźniak

Kobieta zamężna zakładała kimbajkę, czyli obręcz wykonaną z leszczyny lub obszytego płótnem wałka z włókien lnu. Przez obręcz przekładano włosy. Kimbajka, znajdująca się pod włosami, była przywiązana sznurkiem do rozczesanych włosów, na nią zakładano siatkowy czepiec.

Czepek siatkowy i <em>kimbajka</em>, na której był mocowany, Podlaskie, odmiana włodawska, okres międzywojenny. Ze zbiorów Muzeum Archeologicznego i Etnograficznego w Łodzi, fot. A. Woźniak

Czepek siatkowy i kimbajka, na której był mocowany, Podlaskie, odmiana włodawska, okres międzywojenny. Ze zbiorów Muzeum Archeologicznego i Etnograficznego w Łodzi, fot. A. Woźniak

Koszula kobieca, Podlaskie, odmiana włodawska, okres międzywojenny. Ze zbiorów Muzeum Archeologicznego i Etnograficznego w Łodzi, fot. A. Woźniak

Koszule kobiece miały krój przyramkowy. Szyto je z lnianych samodziałów, z kołnierzykiem prostym, wykładanym. Rękawy świątecznych koszul były wykańczane falbanką.

Koszula kobieca, Podlaskie, odmiana włodawska, okres międzywojenny. Ze zbiorów Muzeum Archeologicznego i Etnograficznego w Łodzi, fot. A. Woźniak

Koszule kobiece miały krój przyramkowy. Szyto je z lnianych samodziałów, z kołnierzykiem prostym, wykładanym. Rękawy świątecznych koszul były wykańczane falbanką.

Haft na rękawie koszuli kobiecej. Archiwum Etnograficzne Muzeum Archeologicznego i Etnograficznego w Łodzi, rys. M. Czurkowa

Przyramki, kołnierzyk, dół rękawów oraz falbanka wykańczane były <em>pereborami</em>, czyli haftem tkackim, wykonanym przędzą bawełnianą w kolorach brązowym, granatowym, czarnym i czerwonym. Hafty mogły być jednokolorowe, lub być połączeniem wyżej wymienionych kolorów, tworząc zgeometryzowane kompozycje szlakowe.

Haft na rękawie koszuli kobiecej. Archiwum Etnograficzne Muzeum Archeologicznego i Etnograficznego w Łodzi, rys. M. Czurkowa

Przyramki, kołnierzyk, dół rękawów oraz falbanka wykańczane były pereborami, czyli haftem tkackim, wykonanym przędzą bawełnianą w kolorach brązowym, granatowym, czarnym i czerwonym. Hafty mogły być jednokolorowe, lub być połączeniem wyżej wymienionych kolorów, tworząc zgeometryzowane kompozycje szlakowe.

Spódnica zwana <em>fartuchem</em>, Podlaskie, odmiana włodawska, okres międzywojenny. Ze zbiorów Muzeum Archeologicznego i Etnograficznego w Łodzi, fot. A. Woźniak

Spódnice zwane <em>fartuchami </em>lub <em>chwartuchami,</em> szyte były z lnianych samodziałów.

Spódnica zwana fartuchem, Podlaskie, odmiana włodawska, okres międzywojenny. Ze zbiorów Muzeum Archeologicznego i Etnograficznego w Łodzi, fot. A. Woźniak

Spódnice zwane fartuchami lub chwartuchami, szyte były z lnianych samodziałów.

Spódnica zwana <em>fartuchem</em>, Podlaskie, odmiana włodawska, okres międzywojenny. Ze zbiorów Muzeum Archeologicznego i Etnograficznego w Łodzi, fot. A. Woźniak

Krój spódnicy (<em>fartucha</em>) składał się z czterech brytów czyli półek, długości 80 i szerokości 53 cm, przedni płat tkaniny był szerszy, do 58 cm.

Spódnica zwana fartuchem, Podlaskie, odmiana włodawska, okres międzywojenny. Ze zbiorów Muzeum Archeologicznego i Etnograficznego w Łodzi, fot. A. Woźniak

Krój spódnicy (fartucha) składał się z czterech brytów czyli półek, długości 80 i szerokości 53 cm, przedni płat tkaniny był szerszy, do 58 cm.

Sposób ułożenia marszczeń w pasie spódnicy, Podlaskie, odmiana włodawska, okres międzywojenny. Ze zbiorów Muzeum Archeologicznego i Etnograficznego w Łodzi, fot. A. Woźniak

Marszczenia w pasie ułożone były z tyłu spódnicy w tzw. wody, tworząc fakturowy pas dochodzący do 5 cm szerokości.

Sposób ułożenia marszczeń w pasie spódnicy, Podlaskie, odmiana włodawska, okres międzywojenny. Ze zbiorów Muzeum Archeologicznego i Etnograficznego w Łodzi, fot. A. Woźniak

Marszczenia w pasie ułożone były z tyłu spódnicy w tzw. wody, tworząc fakturowy pas dochodzący do 5 cm szerokości.

Ozdobne ułożenie marszczeń w pasie spódnicy, Podlaskie, odmiana włodawska, okres międzywojenny. Ze zbiorów Muzeum Archeologicznego i Etnograficznego w Łodzi, fot. A. Woźniak

Ozdobne ułożenie marszczeń w pasie spódnicy, Podlaskie, odmiana włodawska, okres międzywojenny. Ze zbiorów Muzeum Archeologicznego i Etnograficznego w Łodzi, fot. A. Woźniak

Haft tkacki, Podlaskie, odmiana włodawska, okres międzywojenny. Ze zbiorów Muzeum Archeologicznego i Etnograficznego w Łodzi, fot. Wł. Pohorecki

Dolny brzeg spódnicy do wys. 20 cm, były ozdobiony szlakiem haftu tkackiego zwanego <em>pereborami.</em> Spódnice były długie do kostek.

Haft tkacki, Podlaskie, odmiana włodawska, okres międzywojenny. Ze zbiorów Muzeum Archeologicznego i Etnograficznego w Łodzi, fot. Wł. Pohorecki

Dolny brzeg spódnicy do wys. 20 cm, były ozdobiony szlakiem haftu tkackiego zwanego pereborami. Spódnice były długie do kostek.

Haft tkacki<em>, perebory, </em>spódnica i zapaska, Podlaskie, odmiana włodawska, okres międzywojenny. Ze zbiorów Muzeum Archeologicznego i Etnograficznego w Łodzi, fot. Wł. Pohorecki

Zapaski szyto z lnianego samodziału z jednej szerokości tkaniny tzn. płata szerokiego na około 60 cm. Zdarzało się, że szyto je z dwóch półek i wtedy robiono po bokach zakładki.

Haft tkacki, perebory, spódnica i zapaska, Podlaskie, odmiana włodawska, okres międzywojenny. Ze zbiorów Muzeum Archeologicznego i Etnograficznego w Łodzi, fot. Wł. Pohorecki

Zapaski szyto z lnianego samodziału z jednej szerokości tkaniny tzn. płata szerokiego na około 60 cm. Zdarzało się, że szyto je z dwóch półek i wtedy robiono po bokach zakładki.

Zestawienia zdobień haftem tkackim na spódnicy i zapasce, Podlaskie, odmiana włodawska, okres międzywojenny. Ze zbiorów Muzeum Archeologicznego i Etnograficznego w Łodzi, fot. A. Woźniak

Zapaska ozdobiona była u dołu, jak cały strój włodawski, haftem tkackim zwanym <em>pereborami</em>, tworzącym poziomy pas zharmonizowany z resztą zdobień stroju.

Zestawienia zdobień haftem tkackim na spódnicy i zapasce, Podlaskie, odmiana włodawska, okres międzywojenny. Ze zbiorów Muzeum Archeologicznego i Etnograficznego w Łodzi, fot. A. Woźniak

Zapaska ozdobiona była u dołu, jak cały strój włodawski, haftem tkackim zwanym pereborami, tworzącym poziomy pas zharmonizowany z resztą zdobień stroju.

Spódnica <em>burka</em> – krój z przodem prostym, tyłem plisowanym, Podlaskie, odmiana włodawska, okres międzywojenny. Ze zbiorów Muzeum Archeologicznego i Etnograficznego w Łodzi, fot. A. Woźniak

Długie, wełniane spódnice samodziałowe nazywano <em>burkami</em>. Miały one krój złozony z czterech brytów tkaniny, gdzie przedni bryt pozostawiony był gładki, a trzy pozostałe z tyłu, były trwale plisowane (o plisach szerokości około 1 cm).

Spódnica burka – krój z przodem prostym, tyłem plisowanym, Podlaskie, odmiana włodawska, okres międzywojenny. Ze zbiorów Muzeum Archeologicznego i Etnograficznego w Łodzi, fot. A. Woźniak

Długie, wełniane spódnice samodziałowe nazywano burkami. Miały one krój złozony z czterech brytów tkaniny, gdzie przedni bryt pozostawiony był gładki, a trzy pozostałe z tyłu, były trwale plisowane (o plisach szerokości około 1 cm).

<em>Burka</em> – krój, wymiary, Archiwum Etnograficzne Muzeum Archeologicznego i Etnograficznego w Łodzi, rys. M. Czurkowa

Burka – krój, wymiary, Archiwum Etnograficzne Muzeum Archeologicznego i Etnograficznego w Łodzi, rys. M. Czurkowa

<em>Burki</em> – wełniane spódnice o różnej kolorystyce, Podlaskie, odmiana włodawska, okres międzywojenny. Ze zbiorów Muzeum Archeologicznego i Etnograficznego w Łodzi, fot. A. Woźniak

Spódnice tego rodzaju były szyte z tkanin w jednolitych, ostrych kolorach: zielonym, czerwonym, pomarańczowym, lila lub szarym.

Burki – wełniane spódnice o różnej kolorystyce, Podlaskie, odmiana włodawska, okres międzywojenny. Ze zbiorów Muzeum Archeologicznego i Etnograficznego w Łodzi, fot. A. Woźniak

Spódnice tego rodzaju były szyte z tkanin w jednolitych, ostrych kolorach: zielonym, czerwonym, pomarańczowym, lila lub szarym.

<em>Burki</em> – wełniane spódnice o różnej kolorystyce, Podlaskie, odmiana włodawska, okres międzywojenny. Ze zbiorów Muzeum Archeologicznego i Etnograficznego w Łodzi, fot. A. Woźniak

Na dole <em>burki </em>posiadały przetykany, ozdobny, symetryczny zestaw pasków, o różnej tonacji kolorów, kontrastujących z resztą tkaniny. Dół spódnicy w celu wykończenia i lepszego ułożenia się <em>burki,</em> od spodu podszyty był lnianą listwą.

Burki – wełniane spódnice o różnej kolorystyce, Podlaskie, odmiana włodawska, okres międzywojenny. Ze zbiorów Muzeum Archeologicznego i Etnograficznego w Łodzi, fot. A. Woźniak

Na dole burki posiadały przetykany, ozdobny, symetryczny zestaw pasków, o różnej tonacji kolorów, kontrastujących z resztą tkaniny. Dół spódnicy w celu wykończenia i lepszego ułożenia się burki, od spodu podszyty był lnianą listwą.

Sposób wszycia spódnicy – burki w pasie<strong>, </strong>Podlaskie, odmiana włodawska, okres międzywojenny. Ze zbiorów Muzeum Archeologicznego i Etnograficznego w Łodzi, fot. A. Woźniak

Sposób wszycia spódnicy – burki w pasie, Podlaskie, odmiana włodawska, okres międzywojenny. Ze zbiorów Muzeum Archeologicznego i Etnograficznego w Łodzi, fot. A. Woźniak

<em>Burka</em> – plisowanie, Podlaskie, odmiana włodawska, okres międzywojenny. Ze zbiorów Muzeum Archeologicznego i Etnograficznego w Łodzi, fot. A. Woźniak

Burka – plisowanie, Podlaskie, odmiana włodawska, okres międzywojenny. Ze zbiorów Muzeum Archeologicznego i Etnograficznego w Łodzi, fot. A. Woźniak

<em>Burka</em> – plisowanie, lewa strona, Podlaskie, odmiana włodawska, okres międzywojenny. Ze zbiorów Muzeum Archeologicznego i Etnograficznego w Łodzi, fot. A. Woźniak

Burka – plisowanie, lewa strona, Podlaskie, odmiana włodawska, okres międzywojenny. Ze zbiorów Muzeum Archeologicznego i Etnograficznego w Łodzi, fot. A. Woźniak

<em>Burka</em> – plisowanie, Podlaskie, odmiana włodawska, okres międzywojenny. Ze zbiorów Muzeum Archeologicznego i Etnograficznego w Łodzi, fot. A. Woźniak

Burka – plisowanie, Podlaskie, odmiana włodawska, okres międzywojenny. Ze zbiorów Muzeum Archeologicznego i Etnograficznego w Łodzi, fot. A. Woźniak

<em>Burka</em> – plisowanie<strong>,</strong> lewa strona na podkładzie lnianym, Podlaskie, odmiana włodawska, okres międzywojenny. Ze zbiorów Muzeum Archeologicznego i Etnograficznego w Łodzi, fot. A. Woźniak

Burka – plisowanie, lewa strona na podkładzie lnianym, Podlaskie, odmiana włodawska, okres międzywojenny. Ze zbiorów Muzeum Archeologicznego i Etnograficznego w Łodzi, fot. A. Woźniak

Gorset kobiecy, Podlaskie, odmiana włodawska, okres międzywojenny. Ze zbiorów Muzeum Archeologicznego i Etnograficznego w Łodzi, fot. Wł. Pohorecki

Gorset kobiecy, Podlaskie, odmiana włodawska, okres międzywojenny. Ze zbiorów Muzeum Archeologicznego i Etnograficznego w Łodzi, fot. Wł. Pohorecki

Gorset kobiecy, Podlaskie, odmiana włodawska, okres międzywojenny. Ze zbiorów Muzeum Archeologicznego i Etnograficznego w Łodzi, fot. Wł. Pohorecki

Gorset kobiecy, Podlaskie, odmiana włodawska, okres międzywojenny. Ze zbiorów Muzeum Archeologicznego i Etnograficznego w Łodzi, fot. Wł. Pohorecki

<em>Kabat</em> – kaftan kobiecy z brązowego, folowanego sukna, Podlaskie, odmiana włodawska, okres międzywojenny. Ze zbiorów Muzeum Archeologicznego i Etnograficznego w Łodzi, fot. A. Woźniak

W połowie XIX w. noszono <em>kabaty</em>, szyte z sukiennych materiałów samodziałowych w kolorze ciemnobrązowym (jak sukmany). Krój ich składał się z 6 części: dwóch przodów, pleców, kołnierza i dwóch rękawów. <em>Kabat</em> miał w pasie 10-12 klapek zwanych <em>taszkami,</em> a przód w kształcie trapezu zwanego <em>sercem</em> zapinany był na haftki.

Kabat – kaftan kobiecy z brązowego, folowanego sukna, Podlaskie, odmiana włodawska, okres międzywojenny. Ze zbiorów Muzeum Archeologicznego i Etnograficznego w Łodzi, fot. A. Woźniak

W połowie XIX w. noszono kabaty, szyte z sukiennych materiałów samodziałowych w kolorze ciemnobrązowym (jak sukmany). Krój ich składał się z 6 części: dwóch przodów, pleców, kołnierza i dwóch rękawów. Kabat miał w pasie 10-12 klapek zwanych taszkami, a przód w kształcie trapezu zwanego sercem zapinany był na haftki.

<em>Serce </em>– fragment przodu <em>kabata</em> o kształcie trapezu ozdobiony niebieskim sznurkiem, Podlaskie, odmiana włodawska, okres międzywojenny. Ze zbiorów Muzeum Archeologicznego i Etnograficznego w Łodzi, fot. A. Woźniak

<em>Serce</em>, wzdłuż szwów oraz <em>taszek</em> zdobiono naszytymi sznurkami w kolorze niebieskim.

Serce – fragment przodu kabata o kształcie trapezu ozdobiony niebieskim sznurkiem, Podlaskie, odmiana włodawska, okres międzywojenny. Ze zbiorów Muzeum Archeologicznego i Etnograficznego w Łodzi, fot. A. Woźniak

Serce, wzdłuż szwów oraz taszek zdobiono naszytymi sznurkami w kolorze niebieskim.

Codziennym obuwiem noszonym przez kobiety były <em>postoły</em>, czyli łapcie z łyka, takie same, jakie nosili mężczyźni. Kobiety zakładały wełniane pończochy, które owijały onucami, na nie nakładały łapcie, a nogi do kolan okręcały sznurem. W dni świąteczne zakładano czarne, sznurowane trzewiki.

Codziennym obuwiem noszonym przez kobiety były postoły, czyli łapcie z łyka, takie same, jakie nosili mężczyźni. Kobiety zakładały wełniane pończochy, które owijały onucami, na nie nakładały łapcie, a nogi do kolan okręcały sznurem. W dni świąteczne zakładano czarne, sznurowane trzewiki.

Ten serwis korzysta z cookies Polityka prywatności