Przejdź do głównej treści
Góral, Typy ludowe, Wyd. H & B., Kraków, pocztówka, własność prywatna<strong> </strong>

<strong> </strong>

Kapelusze górali podhalańskich były czarne, filcowe, sztywne, a przed użyciem nasączane tłuszczem, dzięki czemu stawały się nieprzemakalne. Miały niezbyt szerokie ronda, których krawędzie obszywano wąską taśmą (fioletową, czarną) i małe, okrągłe i wypukłe główki.

Góral, Typy ludowe, Wyd. H & B., Kraków, pocztówka, własność prywatna

Kapelusze górali podhalańskich były czarne, filcowe, sztywne, a przed użyciem nasączane tłuszczem, dzięki czemu stawały się nieprzemakalne. Miały niezbyt szerokie ronda, których krawędzie obszywano wąską taśmą (fioletową, czarną) i małe, okrągłe i wypukłe główki.

Góral z rysunku St. Witkiewicza, Archiwum Naukowe Państwowego Muzeum Etnograficznego w Warszawie

Początkowo główkę kapelusza otaczały metalowe łańcuszki, a później wąski pasek, przeważnie czerwonego sukna, z naszytymi jedna obok drugiej muszelkami. W najstarszych kapeluszach były to oryginalne muszle pochodzące z obszaru wód Indopacyficznych (<em>cyprea moneta</em>), z czasem ich miejsce zajęły porcelanowe lub plastikowe imitacje.

Góral z rysunku St. Witkiewicza, Archiwum Naukowe Państwowego Muzeum Etnograficznego w Warszawie

Początkowo główkę kapelusza otaczały metalowe łańcuszki, a później wąski pasek, przeważnie czerwonego sukna, z naszytymi jedna obok drugiej muszelkami. W najstarszych kapeluszach były to oryginalne muszle pochodzące z obszaru wód Indopacyficznych (cyprea moneta), z czasem ich miejsce zajęły porcelanowe lub plastikowe imitacje.

Portret górala w Tatrach, fot. dr M.A. Wieczorek, pocztówka, wyd. Polonia, Kraków, 1916, własność prywatna

Niekiedy, kapelusze noszone przez młodych mężczyzn zdobiono dodatkowo orlimi piórami, zatykanymi za opaskę z muszelkami. Kapelusze tego typu noszono na Podhalu od drugiej połowy XIX w. Mężczyźni nie zdejmowali ich prawie nigdy, niechętnie czynili to nawet w kościele. Obecnie używają ich także górale z innych górskich regionów.

Portret górala w Tatrach, fot. dr M.A. Wieczorek, pocztówka, wyd. Polonia, Kraków, 1916, własność prywatna

Niekiedy, kapelusze noszone przez młodych mężczyzn zdobiono dodatkowo orlimi piórami, zatykanymi za opaskę z muszelkami. Kapelusze tego typu noszono na Podhalu od drugiej połowy XIX w. Mężczyźni nie zdejmowali ich prawie nigdy, niechętnie czynili to nawet w kościele. Obecnie używają ich także górale z innych górskich regionów.

Górale w koszulach starszego typu z szerokimi rękawami

„Opowiadania starego bacy”, rys. F.K., rycina, drzeworyt, „Tygodnik Ilustrowany” 1860r., depozyt J.J. Michalskich, Archiwum Naukowe Państwowego Muzeum Etnograficznego w Warszawie

Koszule górali podhalańskich <strong>s</strong>zyto pierwotnie z samodziałowych płócien lnianych, a od pierwszych dziesięcioleci XX w. także z fabrycznych bawełnianych. Koszule starszego typu miały krój poncho poprzecznego oraz proste, szerokie rękawy bez mankietów. Były krótkie, nie wpuszczano ich w spodnie, a spinano na piersiach metalowymi <em>spinkami</em>.

Górale w koszulach starszego typu z szerokimi rękawami

„Opowiadania starego bacy”, rys. F.K., rycina, drzeworyt, „Tygodnik Ilustrowany” 1860r., depozyt J.J. Michalskich, Archiwum Naukowe Państwowego Muzeum Etnograficznego w Warszawie

Koszule górali podhalańskich szyto pierwotnie z samodziałowych płócien lnianych, a od pierwszych dziesięcioleci XX w. także z fabrycznych bawełnianych. Koszule starszego typu miały krój poncho poprzecznego oraz proste, szerokie rękawy bez mankietów. Były krótkie, nie wpuszczano ich w spodnie, a spinano na piersiach metalowymi spinkami.

Góral w koszuli nowszego typu o rękawach z mankietami, pocztówka, Ze zbioru St. Piaskowskiego Archiwum Naukowe Państwowego Muzeum Etnograficznego w Warszawie

Na przełomie XIX i XX w. zaczęto używać koszul o kroju przyramkowym. Miały one prosty, wykładany kołnierzyk i wąskie mankiety. Noszono je wpuszczone w spodnie. Zwykle pozbawione były ozdób, niekiedy tylko zdobił je skromny biały haft o motywach roślinnych, rozmieszczany najczęściej na obu przodach, mankietach, czasem także na kołnierzyku. Koszule te początkowo również spinano na piersiach  <em>spinką</em>, a od pierwszych lat XX w. coraz częściej zapinano na guziki. <em>Spinka</em> zaczęła pełnić wyłącznie rolę ozdoby.

Góral w koszuli nowszego typu o rękawach z mankietami, pocztówka, Ze zbioru St. Piaskowskiego Archiwum Naukowe Państwowego Muzeum Etnograficznego w Warszawie

Na przełomie XIX i XX w. zaczęto używać koszul o kroju przyramkowym. Miały one prosty, wykładany kołnierzyk i wąskie mankiety. Noszono je wpuszczone w spodnie. Zwykle pozbawione były ozdób, niekiedy tylko zdobił je skromny biały haft o motywach roślinnych, rozmieszczany najczęściej na obu przodach, mankietach, czasem także na kołnierzyku. Koszule te początkowo również spinano na piersiach spinką, a od pierwszych lat XX w. coraz częściej zapinano na guziki. Spinka zaczęła pełnić wyłącznie rolę ozdoby.

Przód spodni (<em>portek</em>)<strong>, </strong>Archiwum Naukowe Państwowego Muzeum Etnograficznego w Warszawie

Spodnie górali podhalańskich, tzw. <em>portki</em> szyto z grubego, białego, folowanego sukna. Ich krój nie ulegał zasadniczym zmianom, w swej starszej wersji były tylko nieco bardziej dopasowane, krótsze (sięgały do kostek) i pozbawione ozdób. Od drugiej połowy XIX w. gdy zaczęto nosić oprócz <em>kierpców</em> półbuty lub buty do kostek, nogawki spodni w przedniej części uległy wydłużeniu, a powstały język zachodził na przód obuwia. Mniej więcej w tym samym okresie nastała moda na zdobienie nogawek: najpierw tylko czarnymi lub granatowymi oblamkami (pasy zdobienia po zewnętrznej stronie nogawek), a później także obszyciami przy <em>przyporach</em> (dwa rozcięcia w górnej części spodni umożliwiające ich zakładanie) oraz dodatkowymi wyszyciami o sercowatym kształcie czyli <em>parzenicami.</em> Następny etap (pierwsze lata XX w.) to czas kiedy zdobienia stają się coraz bardziej rozbudowane i coraz bardziej kolorowe.

Przód spodni (portek), Archiwum Naukowe Państwowego Muzeum Etnograficznego w Warszawie

Spodnie górali podhalańskich, tzw. portki szyto z grubego, białego, folowanego sukna. Ich krój nie ulegał zasadniczym zmianom, w swej starszej wersji były tylko nieco bardziej dopasowane, krótsze (sięgały do kostek) i pozbawione ozdób. Od drugiej połowy XIX w. gdy zaczęto nosić oprócz kierpców półbuty lub buty do kostek, nogawki spodni w przedniej części uległy wydłużeniu, a powstały język zachodził na przód obuwia. Mniej więcej w tym samym okresie nastała moda na zdobienie nogawek: najpierw tylko czarnymi lub granatowymi oblamkami (pasy zdobienia po zewnętrznej stronie nogawek), a później także obszyciami przy przyporach (dwa rozcięcia w górnej części spodni umożliwiające ich zakładanie) oraz dodatkowymi wyszyciami o sercowatym kształcie czyli parzenicami. Następny etap (pierwsze lata XX w.) to czas kiedy zdobienia stają się coraz bardziej rozbudowane i coraz bardziej kolorowe.

Tył spodni (<em>portek</em>)<strong>, </strong>Archiwum Naukowe Państwowego Muzeum Etnograficznego w Warszawie

Tył spodni (portek), Archiwum Naukowe Państwowego Muzeum Etnograficznego w Warszawie

Góral, pocztówka, 1928, własność prywatna

Góral, pocztówka, 1928, własność prywatna

Muzykanci, pocztówka, Wydawnictwo Sztuka Kraków ,Archiwum Naukowe Państwowego Muzeum Etnograficznego w Warszawie

Kamizelki (<em>kożuszki</em>, <em>serdaki</em>) mężczyźni nosili niezależnie od pory roku. Były raczej ubiorem codziennym, noszonym w różnorodny sposób. Latem i w czasie deszczu zakładano je runem na zewnątrz, zimą i w dni suche – futrem do środka, do stroju odświętnego w czasie chłodów przywdziewano na nie cuchy. Szyto je ze skór o runie białym, popielatym lub najwyżej cenionym – czarnym.

Muzykanci, pocztówka, Wydawnictwo Sztuka Kraków ,Archiwum Naukowe Państwowego Muzeum Etnograficznego w Warszawie

Kamizelki (kożuszki, serdaki) mężczyźni nosili niezależnie od pory roku. Były raczej ubiorem codziennym, noszonym w różnorodny sposób. Latem i w czasie deszczu zakładano je runem na zewnątrz, zimą i w dni suche – futrem do środka, do stroju odświętnego w czasie chłodów przywdziewano na nie cuchy. Szyto je ze skór o runie białym, popielatym lub najwyżej cenionym – czarnym.

<em>Kożuszek </em>podhalański, przód. Ze zbiorów Państwowego Muzeum Etnograficznego w Warszawie, fot. K. Wodecka

Bezwłosa strona <em>serdaków</em> od drugiej połowy XIX w. barwiona była na kolor brązowy, a ich przody i dół lamowano pasami czarnego futra karakułowego. <em>Kożuszki</em> takie zaczęto powszechnie wyrabiać na Podhalu pod koniec XIX w. Te przedtem używane powstawały na słowackim Liptowie.

Kożuszek podhalański, przód. Ze zbiorów Państwowego Muzeum Etnograficznego w Warszawie, fot. K. Wodecka

Bezwłosa strona serdaków od drugiej połowy XIX w. barwiona była na kolor brązowy, a ich przody i dół lamowano pasami czarnego futra karakułowego. Kożuszki takie zaczęto powszechnie wyrabiać na Podhalu pod koniec XIX w. Te przedtem używane powstawały na słowackim Liptowie.

<em>Kożuszek </em>podhalański, tył. Ze zbiorów Państwowego Muzeum Etnograficznego w Warszawie, fot. K. Wodecka

Szwy i krawędzie <em>kożuszków</em> zdobiły naszycia z pasków czerwonej skóry safianowej, a plecy i przody dodatkowo wyszycia o motywach roślinnych i geometrycznych, wykonane różnobarwnym jedwabiem.

Kożuszek podhalański, tył. Ze zbiorów Państwowego Muzeum Etnograficznego w Warszawie, fot. K. Wodecka

Szwy i krawędzie kożuszków zdobiły naszycia z pasków czerwonej skóry safianowej, a plecy i przody dodatkowo wyszycia o motywach roślinnych i geometrycznych, wykonane różnobarwnym jedwabiem.

Górale, mal. A. Augustynowicz, Wydawnictwo Artystycznych Reprodukcji „Podhale” w Zakopanem , pocztówka, własność prywatna

<em>Cuchy, </em>czyli<em> </em>męskie<em> </em>okrycia wierzchnie szyto z grubego, folowanego sukna. Używano wymiennie <em>cuchy </em>dwóch rodzajów: tzw. czarne oraz białe. Pierwotnie były one mniej więcej tej samej długości i kroju, pozbawione ozdób.

Górale, mal. A. Augustynowicz, Wydawnictwo Artystycznych Reprodukcji „Podhale” w Zakopanem , pocztówka, własność prywatna

Cuchy, czyli męskie okrycia wierzchnie szyto z grubego, folowanego sukna. Używano wymiennie cuchy dwóch rodzajów: tzw. czarne oraz białe. Pierwotnie były one mniej więcej tej samej długości i kroju, pozbawione ozdób.

Państwo młodzi, Podhale, 1920, pocztówka, własność prywatna

Jeszcze do około połowy XIX w. oba typy <em>cuch</em> zakładano, wkładając ręce w rękawy, potem noszono w ten sposób już tylko ciemne (tak zostało do chwili obecnej).

Państwo młodzi, Podhale, 1920, pocztówka, własność prywatna

Jeszcze do około połowy XIX w. oba typy cuch zakładano, wkładając ręce w rękawy, potem noszono w ten sposób już tylko ciemne (tak zostało do chwili obecnej).

Góral Tatrzański, Album Ziemi

Białe <em>cuchy</em> zarzucano na jedno lub oba ramiona, wzorując się na mundurze huzarów węgierskich.

<em> </em>

Góral Tatrzański, Album Ziemi

Białe cuchy zarzucano na jedno lub oba ramiona, wzorując się na mundurze huzarów węgierskich.

Góral, fot. I. Krieger, Archiwum Naukowe Państwowego Muzeum Etnograficznego w Warszawie.

<em>Cuchy</em> zwane czarnymi (szyte z ciemnobrązowego sukna) z czasem stały się znacznie dłuższe i sięgały mniej więcej do kolan. Ich ozdobę stanowiły naszycia (aplikacje), składające się ze wąskich pasków czerwonego sukna, ułożonych ściśle jeden przy drugim. Stopniowo zaczęły pełnić rolę odzieży odświętnej zamożnych gospodarzy i stały się elementem ubioru obrzędowego, przywdziewanego przy okazji ślubów, pogrzebów, banderii.

Góral, fot. I. Krieger, Archiwum Naukowe Państwowego Muzeum Etnograficznego w Warszawie.

Cuchy zwane czarnymi (szyte z ciemnobrązowego sukna) z czasem stały się znacznie dłuższe i sięgały mniej więcej do kolan. Ich ozdobę stanowiły naszycia (aplikacje), składające się ze wąskich pasków czerwonego sukna, ułożonych ściśle jeden przy drugim. Stopniowo zaczęły pełnić rolę odzieży odświętnej zamożnych gospodarzy i stały się elementem ubioru obrzędowego, przywdziewanego przy okazji ślubów, pogrzebów, banderii.

<em>Cucha</em> biała ze zbiorów Państwowego Muzeum Etnograficznego w Warszawie, fot. K. Wodecka

Białe <em>cuchy</em>, podobnie jak i spodnie, początkowo były pozbawione ozdób, ale od połowy XIX w. zaczęto lamować ich krawędzie wełnianymi sznureczkami, a później pasami zielonego sukna. Zarówno sznureczki jak i sukienne lamówki rozmieszczano wzdłuż dołu, przodów i dolnych krawędzi rękawów <em>cuchy</em>.

Cucha biała ze zbiorów Państwowego Muzeum Etnograficznego w Warszawie, fot. K. Wodecka

Białe cuchy, podobnie jak i spodnie, początkowo były pozbawione ozdób, ale od połowy XIX w. zaczęto lamować ich krawędzie wełnianymi sznureczkami, a później pasami zielonego sukna. Zarówno sznureczki jak i sukienne lamówki rozmieszczano wzdłuż dołu, przodów i dolnych krawędzi rękawów cuchy.

Haft z <em>cuchy</em> białej ze zbiorów Państwowego Muzeum Etnograficznego w Warszawie, fot. K. Wodecka

W pierwszych latach XX w. zdobienie <em>cuch</em> wzbogaciło się o motywy kwiatowe, wyszywane na przodach i hafty rozmieszczane wzdłuż pasowo rozłożonych, już istniejących ozdób (lamówek i sznureczków).

Haft z cuchy białej ze zbiorów Państwowego Muzeum Etnograficznego w Warszawie, fot. K. Wodecka

W pierwszych latach XX w. zdobienie cuch wzbogaciło się o motywy kwiatowe, wyszywane na przodach i hafty rozmieszczane wzdłuż pasowo rozłożonych, już istniejących ozdób (lamówek i sznureczków).

Góral, Polskie typy ludowe, mal. A. Setkowicz, Wydawnictwo Salonu Malarzy Polskich w Krakowie, pocztówka, własność prywatna

Aby <em>cucha</em> nie spadała z ramion jej poły łączono pod szyją klamrą lub wywiązaną na kokardę czerwoną, szeroką wstążką.

Góral, Polskie typy ludowe, mal. A. Setkowicz, Wydawnictwo Salonu Malarzy Polskich w Krakowie, pocztówka, własność prywatna

Aby cucha nie spadała z ramion jej poły łączono pod szyją klamrą lub wywiązaną na kokardę czerwoną, szeroką wstążką.

Elementy stroju góralskiego, pocztówka, własność prywatna

Na Podhalu używano trzech rodzajów pasów: wąskie, rzemienne, bez ozdób, noszone były przez wszystkich mężczyzn, ale były ukryte (podtrzymywały spodnie), zaś widocznymi były tzw. opaski (wąskie noszone przez <em>juhasów </em>i szerokie tzw. bacowskie).

Elementy stroju góralskiego, pocztówka, własność prywatna

Na Podhalu używano trzech rodzajów pasów: wąskie, rzemienne, bez ozdób, noszone były przez wszystkich mężczyzn, ale były ukryte (podtrzymywały spodnie), zaś widocznymi były tzw. opaski (wąskie noszone przez juhasów i szerokie tzw. bacowskie).

Góral z Podhala, pocztówka, własność prywatna

<em>Opaski</em> szyto z dwóch warstw skóry i zakładano na koszulę i spodnie.

Góral z Podhala, pocztówka, własność prywatna

Opaski szyto z dwóch warstw skóry i zakładano na koszulę i spodnie.

<em>Opasek bacowski</em>, lata 20. XX w, własność prywatna, fot. E. Piskorz-Branekova

Podstawowe zdobienie pasów węższych (o kilku lub kilkunastu centymetrowej szerokości) stanowiły metalowe ćwieki lub wojskowe guziki mocowane jeden obok drugiego na całej ich powierzchni. Natomiast pasy <em>bacowskie</em> były zdecydowanie szersze, posiadały w części przedniej kieszeń z klapką, zapinano je na kilka podłużnych sprzączek.

Opasek bacowski, lata 20. XX w, własność prywatna, fot. E. Piskorz-Branekova

Podstawowe zdobienie pasów węższych (o kilku lub kilkunastu centymetrowej szerokości) stanowiły metalowe ćwieki lub wojskowe guziki mocowane jeden obok drugiego na całej ich powierzchni. Natomiast pasy bacowskie były zdecydowanie szersze, posiadały w części przedniej kieszeń z klapką, zapinano je na kilka podłużnych sprzączek.

Pas bacowski, przód, Podhale. Ze zbiorów Państwowego Muzeum Etnograficznego w Warszawie, fot. E. Koprowski

Pasy podhalańskie zdobiły ornamenty wytłaczane, nabijane metalem i plecione. Początkowo nosili je głównie <em>bacowie</em> pasący owce na <em>halach</em> (stąd nazwa) z czasem stały się ważnym elementem stroju wszystkich górali podhalańskich.

Pas bacowski, przód, Podhale. Ze zbiorów Państwowego Muzeum Etnograficznego w Warszawie, fot. E. Koprowski

Pasy podhalańskie zdobiły ornamenty wytłaczane, nabijane metalem i plecione. Początkowo nosili je głównie bacowie pasący owce na halach (stąd nazwa) z czasem stały się ważnym elementem stroju wszystkich górali podhalańskich.

Pas bacowski, tył, Podhale. Ze zbiorów Państwowego Muzeum Etnograficznego w Warszawie, fot. E. Koprowski

Pas bacowski, tył, Podhale. Ze zbiorów Państwowego Muzeum Etnograficznego w Warszawie, fot. E. Koprowski

Jędrek Stachoń, mal. Wojciech Gerson, Wisła, t. II, 1888

<em>Opaski</em>, obu typów, jeszcze pod koniec XIX w. najczęściej sprowadzano z terenu Liptowa, niekiedy z miejscowości Arva na Węgrzech, obecnie są wytwarzane na Podhalu, a z ich wyrobu słynie Bukowina Tatrzańska.

<strong><em> </em></strong>

Jędrek Stachoń, mal. Wojciech Gerson, Wisła, t. II, 1888

Opaski, obu typów, jeszcze pod koniec XIX w. najczęściej sprowadzano z terenu Liptowa, niekiedy z miejscowości Arva na Węgrzech, obecnie są wytwarzane na Podhalu, a z ich wyrobu słynie Bukowina Tatrzańska.

<em>Kierpce. </em>Ze zbiorów Państwowego Muzeum Etnograficznego w Warszawie, fot. E. Koprowski

Powszechnie noszonym obuwiem, zarówno przez mężczyzn jak i kobiety, były <em>kierpce</em> początkowo mocowane do nóg <em>nawłokami</em> (pasami rzemienia), z czasem zapinane na pasek i sprzączkę.

Kierpce. Ze zbiorów Państwowego Muzeum Etnograficznego w Warszawie, fot. E. Koprowski

Powszechnie noszonym obuwiem, zarówno przez mężczyzn jak i kobiety, były kierpce początkowo mocowane do nóg nawłokami (pasami rzemienia), z czasem zapinane na pasek i sprzączkę.

Tatry. Stary skrzypek z Ratułowa, fot. T i S Zwoliński, Wydawnictwo Księgarni L. Zwolińskiego, 1930, pocztówka, Archiwum Naukowe Państwowego Muzeum Etnograficznego w Warszawie.

<strong> </strong>

<em>Kierpce</em> starszego typu zdobione były bardzo skromnie, z upływem lat ozdób przybywało, tworzyły je rzędy wytłaczanych ornamentów, a w okresie międzywojennym dodatkowo mosiężne, wypukłe ozdoby. W tym także okresie zaczęto <em>kierpce</em> zelować, a do kobiecych dodawany był nawet niewysoki obcas.

Tatry. Stary skrzypek z Ratułowa, fot. T i S Zwoliński, Wydawnictwo Księgarni L. Zwolińskiego, 1930, pocztówka, Archiwum Naukowe Państwowego Muzeum Etnograficznego w Warszawie.

Kierpce starszego typu zdobione były bardzo skromnie, z upływem lat ozdób przybywało, tworzyły je rzędy wytłaczanych ornamentów, a w okresie międzywojennym dodatkowo mosiężne, wypukłe ozdoby. W tym także okresie zaczęto kierpce zelować, a do kobiecych dodawany był nawet niewysoki obcas.

Na przełęczy, mal. A. Setkowicz, pocztówka, własność prywatna

Przed założeniem <em>kierpcy</em> nogę owijano lnianymi onucami. Skarpety wełniane zaczęto nosić dopiero po 1939 r.

Na przełęczy, mal. A. Setkowicz, pocztówka, własność prywatna

Przed założeniem kierpcy nogę owijano lnianymi onucami. Skarpety wełniane zaczęto nosić dopiero po 1939 r.

Spinka podhalańska, Polska sztuka Ludowa, T. Seweryn, Kalendarz Ilustrowanego Kuryera Codziennego na rok 1938. Rocznik XI

Spinki podhalańskie, które służyły pierwotnie do spinania koszul pod szyją, z czasem stały się ozdobą stroju. Najczęściej miały kształt rombu, o mniej lub bardziej zaokrąglonych wierzchołkach, zdobiono je <em>cyframi</em>, czyli ornamentem stempelkowym lub rytym o motywach geometrycznych, czasem roślinnych, rzadziej zgeometryzowanymi elementami zoomorficznymi.

Spinka podhalańska, Polska sztuka Ludowa, T. Seweryn, Kalendarz Ilustrowanego Kuryera Codziennego na rok 1938. Rocznik XI

Spinki podhalańskie, które służyły pierwotnie do spinania koszul pod szyją, z czasem stały się ozdobą stroju. Najczęściej miały kształt rombu, o mniej lub bardziej zaokrąglonych wierzchołkach, zdobiono je cyframi, czyli ornamentem stempelkowym lub rytym o motywach geometrycznych, czasem roślinnych, rzadziej zgeometryzowanymi elementami zoomorficznymi.

Spinki, brąz, odlew, Podhale, W. Antoniewicz, Metalowe spinki góralskie, Kraków, 1928

Starsze spinki, o małych rozmiarach wykonywano techniką odlewania, znacznie większe, modne później wycinano z blachy.

Spinki, brąz, odlew, Podhale, W. Antoniewicz, Metalowe spinki góralskie, Kraków, 1928

Starsze spinki, o małych rozmiarach wykonywano techniką odlewania, znacznie większe, modne później wycinano z blachy.

Spinka mosiężna, odlew, Podhale, Włodzimierz Antoniewicz, Metalowe spinki góralskie, Kraków, 1928

Spinka mosiężna, odlew, Podhale, Włodzimierz Antoniewicz, Metalowe spinki góralskie, Kraków, 1928

Spinka podhalańska z <em>przekolcem </em>do czyszczenia fajki. Ze zbiorów Państwowego Muzeum Etnograficznego w Warszawie, fot. E. Koprowski

Do dolnej krawędzi spinek nowszego typu, oprócz innych ozdób (łańcuszki ze spiralnymi zawieszkami) mocowano niekiedy gruby łańcuch, na którego końcu zawieszano długą, wygiętą blaszkę – tzw. <em>przekolec</em>, służący do czyszczenia fajki.

Spinka podhalańska z przekolcem do czyszczenia fajki. Ze zbiorów Państwowego Muzeum Etnograficznego w Warszawie, fot. E. Koprowski

Do dolnej krawędzi spinek nowszego typu, oprócz innych ozdób (łańcuszki ze spiralnymi zawieszkami) mocowano niekiedy gruby łańcuch, na którego końcu zawieszano długą, wygiętą blaszkę – tzw. przekolec, służący do czyszczenia fajki.

Wytwórca spinek Ignacy Prokop z Ratułowa, W. Antoniewicz, Metalowe spinki góralskie, Kraków, 1928

Do wykonywania spinek wykorzystywano mosiądz i inne stopy, bardzo rzadko srebro o niskiej próbie

Wytwórca spinek Ignacy Prokop z Ratułowa, W. Antoniewicz, Metalowe spinki góralskie, Kraków, 1928

Do wykonywania spinek wykorzystywano mosiądz i inne stopy, bardzo rzadko srebro o niskiej próbie

Podhale, Góral, mal. Wł. Skoczylas, Wydawnictwo Artystyczne „Podhale”, pocztówka, własność prywatna

Palenie tytoniu było na Podhalu bardzo powszechne. Mężczyźni używali fajek dwojakiego rodzaju zwykłych, prostych, codziennych pozbawionych ozdób i dekoratywnych, odświętnych.

Podhale, Góral, mal. Wł. Skoczylas, Wydawnictwo Artystyczne „Podhale”, pocztówka, własność prywatna

Palenie tytoniu było na Podhalu bardzo powszechne. Mężczyźni używali fajek dwojakiego rodzaju zwykłych, prostych, codziennych pozbawionych ozdób i dekoratywnych, odświętnych.

Typy Ludowe, Album Ziemi

Każda fajka składała się zawsze z drewnianego cybucha i glinianego paleniska (kominka) z zamykającym go wieczkiem. W fajkach ozdobnych wieczko i kominek  obite były  mosiężną, <em>alpakową </em>albo srebrną blachą.

Typy Ludowe, Album Ziemi

Każda fajka składała się zawsze z drewnianego cybucha i glinianego paleniska (kominka) z zamykającym go wieczkiem. W fajkach ozdobnych wieczko i kominek obite były mosiężną, alpakową albo srebrną blachą.

Fajka tzw. bacowska, zbójnicka, <em>Parsywka, </em>, akwarela, Ratułów, Maurycy Tuszowski, 1906 r. Archiwum Naukowe Państwowego Muzeum Etnograficznego w Warszawie

Zdobienie skromniejszych (wśród ozdobnych) fajek, ograniczało się do pokrycia kominka i wieczka rzędami ornamentu rytego lub wybijanego. Natomiast te najbardziej zdobne , zwane  <em>bacowskimi</em>, <em>zbójnickimi</em> lub <em>parsywkami</em>,<em> </em>posiadały na wieczku  ozdobny guz lub sylwetką kogucika. Ponadto przybrane były zwisającymi kółeczkami, a kominek z cybuchem łączył ozdobny łańcuszek. Fajki zdobione wykonywane były najczęściej w Ratułowie.

Fajka tzw. bacowska, zbójnicka, Parsywka, , akwarela, Ratułów, Maurycy Tuszowski, 1906 r. Archiwum Naukowe Państwowego Muzeum Etnograficznego w Warszawie

Zdobienie skromniejszych (wśród ozdobnych) fajek, ograniczało się do pokrycia kominka i wieczka rzędami ornamentu rytego lub wybijanego. Natomiast te najbardziej zdobne , zwane bacowskimi, zbójnickimi lub parsywkami, posiadały na wieczku ozdobny guz lub sylwetką kogucika. Ponadto przybrane były zwisającymi kółeczkami, a kominek z cybuchem łączył ozdobny łańcuszek. Fajki zdobione wykonywane były najczęściej w Ratułowie.

Juhas z obońkami, podług S. Witkiewicza "Na Przełęczy", Ziemia, tom I, 1910 r.

Juhas z obońkami, podług S. Witkiewicza "Na Przełęczy", Ziemia, tom I, 1910 r.

<em>Ciupaga, </em>Ze zbiorów Państwowego Muzeum Etnograficznego w Warszawie, fot. K. Wodecka

<em>Ciupaga </em>to laska z obuchem, stanowiąca element stroju męskiego. Składa się z silnie zwężającego się ku dołowi drewnianego styliska i osadzonego na nim metalowego obucha o jednej stronie ostrej, a drugiej tępo zakończonej.

Ciupaga, Ze zbiorów Państwowego Muzeum Etnograficznego w Warszawie, fot. K. Wodecka

Ciupaga to laska z obuchem, stanowiąca element stroju męskiego. Składa się z silnie zwężającego się ku dołowi drewnianego styliska i osadzonego na nim metalowego obucha o jednej stronie ostrej, a drugiej tępo zakończonej.

<em>Ciupaga, </em>Ze zbiorów Państwowego Muzeum Etnograficznego w Warszawie, fot. K. Wodecka

Powierzchnia obucha mogła być gładka lub ozdobiona kutymi albo grawerowanymi ornamentami.

Ciupaga, Ze zbiorów Państwowego Muzeum Etnograficznego w Warszawie, fot. K. Wodecka

Powierzchnia obucha mogła być gładka lub ozdobiona kutymi albo grawerowanymi ornamentami.

Przewodnicy tatrzańscy, Wydawnictwo Artystycznych Reprodukcyj „ARS” w Zakopanem, pocztówka, Archiwum Naukowe Państwowego Muzeum Etnograficznego w Warszawie.

<em>Ciupaga </em>ułatwiała chodzenie po górach, dając podparcie lub pomagając przy wspinaczce (mogła pełnić rolę czekana). Używana była też jako broń do walki wręcz bądź rzucania na odległość. Obecnie stanowi ważny element stroju podhalańskiego, szczególnie scenicznego w czasie odtwarzania tańców ludowych. Jest też chętnie kupowanym i utożsamianym z Podhalem wyrobem pamiątkarskim.

Przewodnicy tatrzańscy, Wydawnictwo Artystycznych Reprodukcyj „ARS” w Zakopanem, pocztówka, Archiwum Naukowe Państwowego Muzeum Etnograficznego w Warszawie.

Ciupaga ułatwiała chodzenie po górach, dając podparcie lub pomagając przy wspinaczce (mogła pełnić rolę czekana). Używana była też jako broń do walki wręcz bądź rzucania na odległość. Obecnie stanowi ważny element stroju podhalańskiego, szczególnie scenicznego w czasie odtwarzania tańców ludowych. Jest też chętnie kupowanym i utożsamianym z Podhalem wyrobem pamiątkarskim.

Góral Zakopiański, pocztówka, 1929 r, Wydawnictwa Salonu Malarzy Polskich w Krakowie, własność prywatna

Góral Zakopiański, pocztówka, 1929 r, Wydawnictwa Salonu Malarzy Polskich w Krakowie, własność prywatna

Ten serwis korzysta z cookies Polityka prywatności