Przejdź do głównej treści
Krakowiak w kierezji. Z roku 1875, z pod Dąbrowy.

Seweryn Udziela, „<em>Ludowe stroje krakowskie i ich krój</em>”, Kraków 1930

Krakowiak w kierezji. Z roku 1875, z pod Dąbrowy.

Seweryn Udziela, „Ludowe stroje krakowskie i ich krój”, Kraków 1930

Z okolic Szkalmierza i Działoszyc

<em>Opis ziem zamieszkanych przez Polaków. Pod względem geograficznym, , etnograficznym, historycznym, artystycznym, przemysłowym, handlowym i statystycznym. </em>Tom I., Ziemie Polskie w Prusach, Warszawa, Nakładem „Gazety Polskiej”, Druk J. Sikorskiego, Warecka 14, 1904

Z okolic Szkalmierza i Działoszyc

Opis ziem zamieszkanych przez Polaków. Pod względem geograficznym, , etnograficznym, historycznym, artystycznym, przemysłowym, handlowym i statystycznym. Tom I., Ziemie Polskie w Prusach, Warszawa, Nakładem „Gazety Polskiej”, Druk J. Sikorskiego, Warecka 14, 1904

Krakowiacy, litografia, Wojciech Gerson, 1855

Krakowiacy, litografia, Wojciech Gerson, 1855

Wachlarzowato ułożone pióra do rogatywki

Seweryn Udziela, „<em>Ludowe stroje krakowskie i ich krój</em>”, Kraków, 1930

<strong>2.5</strong>

Kaftan bez rękawów – przód, Seweryn Udziela, „<em>Ludowe stroje krakowskie i ich krój</em>”, Kraków 1930

Mianem kaftana określano długą po kolana kamizelkę<em> </em> bez rękawów, zaś określenie <em>żupan</em> rezerwowano dla kaftana z rękawami. Jedne i drugie szyto z sukna niebieskiego lub niebiesko-granatowego a podszywano suknem czerwonym. Miały taki sam krój jak <em>kaftany</em> Krakowiaków Zachodnich: były dopasowane w talii, pod szyją wykończone gładko lub ze stojącym kołnierzem. Zarówno kaftan jak i <em>żupan</em> zapinane były na przyszyte w talii haftki, otwarte na piersiach odsłaniały koszulę.

Wachlarzowato ułożone pióra do rogatywki

Seweryn Udziela, „Ludowe stroje krakowskie i ich krój”, Kraków, 1930

2.5

Kaftan bez rękawów – przód, Seweryn Udziela, „Ludowe stroje krakowskie i ich krój”, Kraków 1930

Mianem kaftana określano długą po kolana kamizelkę bez rękawów, zaś określenie żupan rezerwowano dla kaftana z rękawami. Jedne i drugie szyto z sukna niebieskiego lub niebiesko-granatowego a podszywano suknem czerwonym. Miały taki sam krój jak kaftany Krakowiaków Zachodnich: były dopasowane w talii, pod szyją wykończone gładko lub ze stojącym kołnierzem. Zarówno kaftan jak i żupan zapinane były na przyszyte w talii haftki, otwarte na piersiach odsłaniały koszulę.

Kaftan bez rękawów – bok, Seweryn Udziela, „<em>Ludowe stroje krakowskie i ich krój</em>”, Kraków 1930

Kaftany i <em>żupany</em> posiadały przykryte klapką kieszenie. Zdobiono je <em>chwostami</em> czyli pęczkami związanych i równo przyciętych nitek. Używano jedwabnych lub bawełnianych, łączonych w jeden <em>chwost</em> nici w kolorach zielonym, żółtym i karminowym. Dodatkowe zdobienie stanowiły hafty, umieszczane na rogach przodów. Wyszycia tworzyły duże motywy kwiatowe, tzw. drzewko życia, niekiedy, zwykle na kaftanach, wzbogacone haftowanym imieniem i nazwiskiem właściciela oraz datą wykonania kaftana.

Kaftan bez rękawów – bok, Seweryn Udziela, „Ludowe stroje krakowskie i ich krój”, Kraków 1930

Kaftany i żupany posiadały przykryte klapką kieszenie. Zdobiono je chwostami czyli pęczkami związanych i równo przyciętych nitek. Używano jedwabnych lub bawełnianych, łączonych w jeden chwost nici w kolorach zielonym, żółtym i karminowym. Dodatkowe zdobienie stanowiły hafty, umieszczane na rogach przodów. Wyszycia tworzyły duże motywy kwiatowe, tzw. drzewko życia, niekiedy, zwykle na kaftanach, wzbogacone haftowanym imieniem i nazwiskiem właściciela oraz datą wykonania kaftana.

Kaftan bez rękawów tzw. żupan – tył, Seweryn Udziela, „<em>Ludowe stroje krakowskie i ich krój</em>”, Kraków 1930

Z tyłu, od linii pasa kaftany były rozcięte, a ich poły, tzw. <em>skrzela</em>, zwisały luźno.

Kaftan bez rękawów tzw. żupan – tył, Seweryn Udziela, „Ludowe stroje krakowskie i ich krój”, Kraków 1930

Z tyłu, od linii pasa kaftany były rozcięte, a ich poły, tzw. skrzela, zwisały luźno.

Sukmana<em> - kierezja</em> z <em>suką </em>– przód, Seweryn Udziela, „<em>Ludowe stroje krakowskie i ich krój</em>”, Kraków, 1930

Typowym dla Krakowiaków Wschodnich okryciem wierzchnim była <em>kierezja</em> z dużym kołnierzem zwanym <em>suką</em>. Szyto ją najczęściej z grubego, brązowego sukna, choć zdarzały się też <em>kierezje</em> w innym kolorze.

Sukmana - kierezjasuką – przód, Seweryn Udziela, „Ludowe stroje krakowskie i ich krój”, Kraków, 1930

Typowym dla Krakowiaków Wschodnich okryciem wierzchnim była kierezja z dużym kołnierzem zwanym suką. Szyto ją najczęściej z grubego, brązowego sukna, choć zdarzały się też kierezje w innym kolorze.

Sukmana<em> - kierezja</em> z <em>suką </em>– bok, Seweryn Udziela, „<em>Ludowe stroje krakowskie i ich krój</em>”, Kraków, 1930

<em>Kierezja </em>była pierwotnie okryciem długim, zakrywającym w połowie cholewy butów, dopasowanym w talii, szerokim dołem. Krojono ją z sześciu płatów tkaniny (dwa przody, dwa rękawy, plecy i kołnierz).

Sukmana - kierezjasuką – bok, Seweryn Udziela, „Ludowe stroje krakowskie i ich krój”, Kraków, 1930

Kierezja była pierwotnie okryciem długim, zakrywającym w połowie cholewy butów, dopasowanym w talii, szerokim dołem. Krojono ją z sześciu płatów tkaniny (dwa przody, dwa rękawy, plecy i kołnierz).

Sukmana<em> - kierezja</em> z <em>suką</em> – tył, Seweryn Udziela, „<em>Ludowe stroje krakowskie i ich krój</em>”, Kraków, 1930

Główną ozdobę <em>kierezji</em> stanowił duży, trójkątny, opadający na plecy kołnierz – tzw. <em>suka</em>. Był on bogato ozdobiony haftem – całą jego powierzchnię pokrywał mniej lub bardziej stylizowany motyw roślinny tzw. drzewo życia, a wyszycie uzupełniały niekiedy złote lub srebrne cekiny.

Sukmana - kierezjasuką – tył, Seweryn Udziela, „Ludowe stroje krakowskie i ich krój”, Kraków, 1930

Główną ozdobę kierezji stanowił duży, trójkątny, opadający na plecy kołnierz – tzw. suka. Był on bogato ozdobiony haftem – całą jego powierzchnię pokrywał mniej lub bardziej stylizowany motyw roślinny tzw. drzewo życia, a wyszycie uzupełniały niekiedy złote lub srebrne cekiny.

Krakowska kierezja, Miechowskie, pocztówka, własność prywatna

Krakowska kierezja, Miechowskie, pocztówka, własność prywatna

Krakowska kierezja, Miechowskie, pocztówka, własność prywatna

Krakowska kierezja, Miechowskie, pocztówka, własność prywatna

Syn gospodarza ze Skalbmierza, pocztówka, własność prywatna

Syn gospodarza ze Skalbmierza, pocztówka, własność prywatna

Sukmana<em> – kierezja</em> z <em>suką,</em> ze zbiorów Państwowego Muzeum Etnograficznego w Warszawie, fot. K. Wodecka

Sukmana – kierezjasuką, ze zbiorów Państwowego Muzeum Etnograficznego w Warszawie, fot. K. Wodecka

Sukmana<em> – kierezja</em> z <em>suką</em> – tył, ze zbiorów Państwowego Muzeum Etnograficznego w Warszawie, fot. K. Wodecka

Sukmana – kierezjasuką – tył, ze zbiorów Państwowego Muzeum Etnograficznego w Warszawie, fot. K. Wodecka

Haft na kołnierzu zwanym <em>suką</em>, ze zbiorów Państwowego Muzeum Etnograficznego w Warszawie, fot. K. Wodecka

Haft na kołnierzu zwanym suką, ze zbiorów Państwowego Muzeum Etnograficznego w Warszawie, fot. K. Wodecka

Zapięcie sukmany – <em>kierezji</em>, ze zbiorów Państwowego Muzeum Etnograficznego w Warszawie, fot. K. Wodecka

Zapięcie sukmany – kierezji, ze zbiorów Państwowego Muzeum Etnograficznego w Warszawie, fot. K. Wodecka

Ten serwis korzysta z cookies Polityka prywatności