Przejdź do głównej treści
Strój męski, Beskid Śląski, okres międzywojenny. Ze zbiorów Muzeum Archeologicznego i Etnograficznego w Łodzi. Dobór zabytków i aranżacja na modelu A. Woźniak, fot. Wł. Pohorecki

Strój męski, Beskid Śląski, okres międzywojenny. Ze zbiorów Muzeum Archeologicznego i Etnograficznego w Łodzi. Dobór zabytków i aranżacja na modelu A. Woźniak, fot. Wł. Pohorecki

Strój męski, Beskid Śląski, okres międzywojenny. Ze zbiorów Muzeum Archeologicznego i Etnograficznego w Łodzi. Dobór zabytków i aranżacja na modelu A. Woźniak, fot. Wł. Pohorecki

Strój męski, Beskid Śląski, okres międzywojenny. Ze zbiorów Muzeum Archeologicznego i Etnograficznego w Łodzi. Dobór zabytków i aranżacja na modelu A. Woźniak, fot. Wł. Pohorecki

Koszula męska, Beskid Śląski, okres międzywojenny. Ze zbiorów Muzeum Archeologicznego i Etnograficznego w Łodzi, fot. Wł. Pohorecki

Górale Śląscy nosili długie, wpuszczane w spodnie koszule o kroju poncho podłużnego. Na piersiach miały one rozcięcie zawiązywane pod szyją tasiemką lub troczkiem. Szyto je, z lnianych samodziałowych płócien, w zależności od przeznaczenia: prostych, drelichowych lub adamaszkowych.

Koszula męska, Beskid Śląski, okres międzywojenny. Ze zbiorów Muzeum Archeologicznego i Etnograficznego w Łodzi, fot. Wł. Pohorecki

Górale Śląscy nosili długie, wpuszczane w spodnie koszule o kroju poncho podłużnego. Na piersiach miały one rozcięcie zawiązywane pod szyją tasiemką lub troczkiem. Szyto je, z lnianych samodziałowych płócien, w zależności od przeznaczenia: prostych, drelichowych lub adamaszkowych.

Haft krzyżykiem <em>istebiańskim</em> - przód koszuli męskiej, Beskid Śląski, okres międzywojenny. Ze zbiorów Muzeum Archeologicznego i Etnograficznego w Łodzi, fot. Wł. Pohorecki

Koszule ozdabiane były drobnym krzyżykowym haftem rozmieszczonym przy rozcięciu na piersiach. Zdobienie to nazywano znaczkiem. W koszulach weselnych haft znajdował się wokół rozcięcia i u dołu prostych rękawów. Haft wykonywano jednobarwnym krzyżykowym ściegiem<em> istebiańskim</em> w kolorze czerwonym, brązowym lub czarnym.

Haft krzyżykiem istebiańskim - przód koszuli męskiej, Beskid Śląski, okres międzywojenny. Ze zbiorów Muzeum Archeologicznego i Etnograficznego w Łodzi, fot. Wł. Pohorecki

Koszule ozdabiane były drobnym krzyżykowym haftem rozmieszczonym przy rozcięciu na piersiach. Zdobienie to nazywano znaczkiem. W koszulach weselnych haft znajdował się wokół rozcięcia i u dołu prostych rękawów. Haft wykonywano jednobarwnym krzyżykowym ściegiem istebiańskim w kolorze czerwonym, brązowym lub czarnym.

<em>Bruclik</em> – kamizelka męska, Beskid Śląski, okres międzywojenny. Ze zbiorów Muzeum Archeologicznego i Etnograficznego w Łodzi, fot. Wł. Pohorecki

Na koszule zakładano kamizelki zwane <em>bruclikami</em>. Szyto je w dwóch kolorach: czarnym dla starszych i czerwonym dla młodszych mężczyzn, na białej grubej podszewce z płótna lub sukna.

Bruclik – kamizelka męska, Beskid Śląski, okres międzywojenny. Ze zbiorów Muzeum Archeologicznego i Etnograficznego w Łodzi, fot. Wł. Pohorecki

Na koszule zakładano kamizelki zwane bruclikami. Szyto je w dwóch kolorach: czarnym dla starszych i czerwonym dla młodszych mężczyzn, na białej grubej podszewce z płótna lub sukna.

<em>Bruclik </em>– kamizelka męska; tył, Beskid Śląski, okres międzywojenny. Ze zbiorów Muzeum Archeologicznego i Etnograficznego w Łodzi, fot. Wł. Pohorecki

Krój kamizelek był prosty. Początkowo miały długość do pasa, później do bioder.

Bruclik – kamizelka męska; tył, Beskid Śląski, okres międzywojenny. Ze zbiorów Muzeum Archeologicznego i Etnograficznego w Łodzi, fot. Wł. Pohorecki

Krój kamizelek był prosty. Początkowo miały długość do pasa, później do bioder.

<em>Bruclik</em> – kamizelka męska; zapięcie, Beskid Śląski, okres międzywojenny. Ze zbiorów Muzeum Archeologicznego i Etnograficznego w Łodzi, fot. Wł. Pohorecki

<em>Brucliki</em> ozdabiano naszytymi <em>kuczkami,</em> czyli pomponami, wełnianymi sznurkami wokół zapięcia i mosiężnymi guzikami zarówno przy zapięciach jak i przy kieszeniach.

Bruclik – kamizelka męska; zapięcie, Beskid Śląski, okres międzywojenny. Ze zbiorów Muzeum Archeologicznego i Etnograficznego w Łodzi, fot. Wł. Pohorecki

Brucliki ozdabiano naszytymi kuczkami, czyli pomponami, wełnianymi sznurkami wokół zapięcia i mosiężnymi guzikami zarówno przy zapięciach jak i przy kieszeniach.

Spodnie w Beskidzie Śląskim nazywano <em>portkami</em> lub <em>gaciami</em> i szyto z białego folowanego sukna. Nogawki były obcisłe, po prawej stronie znajdował się rozporek a po przeciwnej niekiedy kieszeń.

<em>Portki</em>, Beskid Śląski, okres międzywojenny. Ze zbiorów MAiE/Ł. Fot. Wł. Pohorecki

Spodnie w Beskidzie Śląskim nazywano portkami lub gaciami i szyto z białego folowanego sukna. Nogawki były obcisłe, po prawej stronie znajdował się rozporek a po przeciwnej niekiedy kieszeń.

Portki, Beskid Śląski, okres międzywojenny. Ze zbiorów MAiE/Ł. Fot. Wł. Pohorecki

Portki ozdabiane były skromnie wokół <em>przyporów</em> i wzdłuż dolnych rozcięć nogawek. Były to obszycia wykonane z wełnianych sznurków w kolorach czerwonym i modrym.

<em>Portki</em> - rozpór na nogawkach, Beskid Śląski, okr. międzywojenny. Ze zbiorów MAiE/Ł. Fot. Wł. Pohorecki

Portki ozdabiane były skromnie wokół przyporów i wzdłuż dolnych rozcięć nogawek. Były to obszycia wykonane z wełnianych sznurków w kolorach czerwonym i modrym.

Portki - rozpór na nogawkach, Beskid Śląski, okr. międzywojenny. Ze zbiorów MAiE/Ł. Fot. Wł. Pohorecki

<em>Przypór</em>, portki męskie<em>, </em>Beskid Śląski, okr. międzywojenny. Ze zbiorów MAiE/Ł. Fot. Wł. Pohorecki

W pasie spodnie miały <em>obręb, </em>przez który przeciągnięty był pasek półkoliście zwisający na pośladkach.

Przypór, portki męskie, Beskid Śląski, okr. międzywojenny. Ze zbiorów MAiE/Ł. Fot. Wł. Pohorecki

W pasie spodnie miały obręb, przez który przeciągnięty był pasek półkoliście zwisający na pośladkach.

<em>Gunia</em> męska, Beskid Śląski, okres międzywojenny. Ze zbiorów Muzeum Archeologicznego i Etnograficznego w Łodzi, fot. Wł. Pohorecki

Okryciem wierzchnim były gunie. Szyto je z brunatnego lub ciemnobrązowego folowanego sukna według kroju poncho poprzecznego.

Gunia męska, Beskid Śląski, okres międzywojenny. Ze zbiorów Muzeum Archeologicznego i Etnograficznego w Łodzi, fot. Wł. Pohorecki

Okryciem wierzchnim były gunie. Szyto je z brunatnego lub ciemnobrązowego folowanego sukna według kroju poncho poprzecznego.

Haft na przodzie <em>guni</em>, Beskid Śląski, okres międzywojenny. Ze zbiorów Muzeum Archeologicznego i Etnograficznego w Łodzi, fot. Wł. Pohorecki

Gunie zdobione były tzw. <em>lemkami</em>, biegnącymi głównie wzdłuż brzegów. <em>Lemki</em> robiono z kolorowych włóczek skręconych w sznurki zwane <em>wójkami</em>. Były czerwone, żółte i zielone.

Haft na przodzie guni, Beskid Śląski, okres międzywojenny. Ze zbiorów Muzeum Archeologicznego i Etnograficznego w Łodzi, fot. Wł. Pohorecki

Gunie zdobione były tzw. lemkami, biegnącymi głównie wzdłuż brzegów. Lemki robiono z kolorowych włóczek skręconych w sznurki zwane wójkami. Były czerwone, żółte i zielone.

Charakterystyczny haft zdobiący przód guni męskiej, Beskid Śląski, okres międzywojenny. Ze zbiorów Muzeum Archeologicznego i Etnograficznego w Łodzi, fot. Wł. Pohorecki

Charakterystyczny haft zdobiący przód guni męskiej, Beskid Śląski, okres międzywojenny. Ze zbiorów Muzeum Archeologicznego i Etnograficznego w Łodzi, fot. Wł. Pohorecki

<em>Kopyca-</em>skarpety męskie, Beskid Śląski, okres międzywojenny. Ze zbiorów Muzeum Archeologicznego i Etnograficznego w Łodzi, fot. Wł. Pohorecki

Mężczyźni zakładali kierpce na tzw. <em>kopyca</em> – skarpety szyte z białego folowanego sukna lub dziane na drutach z wełny w naturalnym kolorze. W górnej części miały one wrobiony zgeometryzowany wzór z brązowej włóczki. Wykończone były również zgeometryzowanym ornamentem np. w trzech kolorach: czarnym, szarym i czerwonym.

Kopyca-skarpety męskie, Beskid Śląski, okres międzywojenny. Ze zbiorów Muzeum Archeologicznego i Etnograficznego w Łodzi, fot. Wł. Pohorecki

Mężczyźni zakładali kierpce na tzw. kopyca – skarpety szyte z białego folowanego sukna lub dziane na drutach z wełny w naturalnym kolorze. W górnej części miały one wrobiony zgeometryzowany wzór z brązowej włóczki. Wykończone były również zgeometryzowanym ornamentem np. w trzech kolorach: czarnym, szarym i czerwonym.

<em>Kyrpce</em> - kierpce, obuwie męskie, Beskid Śląski, okres międzywojenny. Ze zbiorów Muzeum Archeologicznego i Etnograficznego w Łodzi, fot. Wł. Pohorecki

Górale Śląscy nosili kierpce, nazywane w tym regionie <em>kyrpcami</em>. Mężczyźni wykonywali je sami z moczonej kilka dni skóry, modelując ją na specjalnej formie. <em>Kyrpce</em> miały dwa szwy: z przodu i z tyłu. Przywiązywano je do nóg rzemieniami, które łączyły się ponad kostką z <em>nadkonciami</em>, tj. grubymi białymi sznurami okręcanymi wokół łydki. Długość tych sznurów-owijaczy, wykonanych z koziej sierści, sięgała pięciu metrów. Dawniej, do górnej części owijaczy przywiązywano czarne sznurki, tworzące zamknięcia <em>nadkonci</em> - tzw. <em>paradę</em>.

Kyrpce - kierpce, obuwie męskie, Beskid Śląski, okres międzywojenny. Ze zbiorów Muzeum Archeologicznego i Etnograficznego w Łodzi, fot. Wł. Pohorecki

Górale Śląscy nosili kierpce, nazywane w tym regionie kyrpcami. Mężczyźni wykonywali je sami z moczonej kilka dni skóry, modelując ją na specjalnej formie. Kyrpce miały dwa szwy: z przodu i z tyłu. Przywiązywano je do nóg rzemieniami, które łączyły się ponad kostką z nadkonciami, tj. grubymi białymi sznurami okręcanymi wokół łydki. Długość tych sznurów-owijaczy, wykonanych z koziej sierści, sięgała pięciu metrów. Dawniej, do górnej części owijaczy przywiązywano czarne sznurki, tworzące zamknięcia nadkonci - tzw. paradę.

Ten serwis korzysta z cookies Polityka prywatności