Przejdź do głównej treści
Kaszkiet, podstawowe nakrycie głowy mężczyzny, Piotrkowskie, okres międzywojenny. Ze zbiorów Muzeum Archeologicznego i Etnograficznego w Łodzi. Dobór zabytków i aranżacja na modelu A. Woźniak, fot. Wł. Pohorecki

<em>Kaszkietem </em>nazywano czapkę z okrągłą główką z tkaniny sukiennej w kolorze granatowym lub czarnym, ze  skórzanym daszkiem i ozdobnym paskiem z guziczkami. Mężczyźni nosili też rogatywki z granatowego sukna. Rogatywka składała się z otoku pokrytego barankiem i wierzchu dzielącego się na cztery kwaterki.

Kaszkiet, podstawowe nakrycie głowy mężczyzny, Piotrkowskie, okres międzywojenny. Ze zbiorów Muzeum Archeologicznego i Etnograficznego w Łodzi. Dobór zabytków i aranżacja na modelu A. Woźniak, fot. Wł. Pohorecki

Kaszkietem nazywano czapkę z okrągłą główką z tkaniny sukiennej w kolorze granatowym lub czarnym, ze  skórzanym daszkiem i ozdobnym paskiem z guziczkami. Mężczyźni nosili też rogatywki z granatowego sukna. Rogatywka składała się z otoku pokrytego barankiem i wierzchu dzielącego się na cztery kwaterki.

Koszula męska, Piotrkowskie, okres międzywojenny. Ze zbiorów Muzeum Archeologicznego i Etnograficznego w Łodzi, fot. Wł. Pohorecki

Koszula z <em>wykładem </em>weszła w modę na początku XX wieku. Miała krój z tzw. półkarczkiem, długie rękawy, stojący kołnierzyk oraz <em>wykład</em> zapinany na lewym ramieniu lub na boku. Gors, czyli <em>wykład</em> zdobiono haftem białym, przeszywanym lub płaskim. Do zapinania kołnierzyka oraz mankietów używano porcelanowych guziczków.

Koszula męska, Piotrkowskie, okres międzywojenny. Ze zbiorów Muzeum Archeologicznego i Etnograficznego w Łodzi, fot. Wł. Pohorecki

Koszula z wykładem weszła w modę na początku XX wieku. Miała krój z tzw. półkarczkiem, długie rękawy, stojący kołnierzyk oraz wykład zapinany na lewym ramieniu lub na boku. Gors, czyli wykład zdobiono haftem białym, przeszywanym lub płaskim. Do zapinania kołnierzyka oraz mankietów używano porcelanowych guziczków.

<em>Napierśnik</em> zakładany na koszulę, Piotrkowskie, okres międzywojenny. Ze zbiorów Muzeum Archeologicznego i Etnograficznego w Łodzi, fot. Wł. Pohorecki

Z koszulami męskimi wiązały się <em>napierśniki,</em> czyli <em>półkoszulki</em> lniane lub z białego perkalu. Miały kształt <em>wykładu</em> ze stójką o wymiarach 34x23 cm lub 21x21 cm. <em>Napierśniki z</em>akładano  na koszule w formie śliniaka – przodzika ozdobnego.

Napierśnik zakładany na koszulę, Piotrkowskie, okres międzywojenny. Ze zbiorów Muzeum Archeologicznego i Etnograficznego w Łodzi, fot. Wł. Pohorecki

Z koszulami męskimi wiązały się napierśniki, czyli półkoszulki lniane lub z białego perkalu. Miały kształt wykładu ze stójką o wymiarach 34x23 cm lub 21x21 cm. Napierśniki zakładano na koszule w formie śliniaka – przodzika ozdobnego.

Biały haft przeszywany o wzorze zgeometryzowanym na <em>napierśniku</em> męskim, Piotrkowskie, okres międzywojenny. Ze zbiorów Muzeum Archeologicznego i Etnograficznego w Łodzi, fot. Wł. Pohorecki

<em>Napierśniki</em> ozdabiane były haftem o układzie pasowym , białym przeszywanym lub płaskim o wzorze zgeometryzowanym z motywami roślinnymi.

Biały haft przeszywany o wzorze zgeometryzowanym na napierśniku męskim, Piotrkowskie, okres międzywojenny. Ze zbiorów Muzeum Archeologicznego i Etnograficznego w Łodzi, fot. Wł. Pohorecki

Napierśniki ozdabiane były haftem o układzie pasowym , białym przeszywanym lub płaskim o wzorze zgeometryzowanym z motywami roślinnymi.

Kamizela – <em>lejbik</em>, Piotrkowskie, okres międzywojenny. Ze zbiorów Muzeum Archeologicznego i Etnograficznego w Łodzi, fot. Wł. Pohorecki

Krój kamizeli – <em>lejbika</em> składał się z trzech części: pleców i dwóch przodów. Plecy szyto zawsze z innego materiału niż przód. <em>Lejbiki</em> zapinano na guziczki, przeważnie w dwóch  rzędach. Szyto je z tkanin granatowych, modrych, czarnych lub w dwukolorowe paski.

Kamizela – lejbik, Piotrkowskie, okres międzywojenny. Ze zbiorów Muzeum Archeologicznego i Etnograficznego w Łodzi, fot. Wł. Pohorecki

Krój kamizeli – lejbika składał się z trzech części: pleców i dwóch przodów. Plecy szyto zawsze z innego materiału niż przód. Lejbiki zapinano na guziczki, przeważnie w dwóch rzędach. Szyto je z tkanin granatowych, modrych, czarnych lub w dwukolorowe paski.

Sukmana biała, odmiana „wolborska”, Piotrkowskie, okres międzywojenny. Ze zbiorów Muzeum Archeologicznego i Etnograficznego w Łodzi. Dobór zabytków i aranżacja na modelu A. Woźniak, fot. Wł. Pohorecki

Sukmana biała, zwana również „wolborską”, szyta była z dobrze wyprawionego folowanego sukna. Jej krój składał się ze stanu i spódnicy. Stan był dopasowany, a miejsca zszyć przykryte naszyciami w postaci ozdobnych, czarnych tasiemek. Stanowiąca dolną część spódnica była szyta z klinów i starannie sfałdowana. Kołnierz był wykładany, a rękawy zakończone mankietami. Z przodu sukmana była zapinana na tzw. <em>potrzeby</em>, które składały się z czarnego sznurka, czyli plotki, oraz drewnianych klocków.

Sukmana biała, odmiana „wolborska”, Piotrkowskie, okres międzywojenny. Ze zbiorów Muzeum Archeologicznego i Etnograficznego w Łodzi. Dobór zabytków i aranżacja na modelu A. Woźniak, fot. Wł. Pohorecki

Sukmana biała, zwana również „wolborską”, szyta była z dobrze wyprawionego folowanego sukna. Jej krój składał się ze stanu i spódnicy. Stan był dopasowany, a miejsca zszyć przykryte naszyciami w postaci ozdobnych, czarnych tasiemek. Stanowiąca dolną część spódnica była szyta z klinów i starannie sfałdowana. Kołnierz był wykładany, a rękawy zakończone mankietami. Z przodu sukmana była zapinana na tzw. potrzeby, które składały się z czarnego sznurka, czyli plotki, oraz drewnianych klocków.

Naszycia na sukmanie w postaci ozdobnych czarnych tasiemek, Piotrkowskie, okres międzywojenny. Ze zbiorów Muzeum Archeologicznego i Etnograficznego w Łodzi, fot. Wł. Pohorecki

Naszycia na sukmanie w postaci ozdobnych czarnych tasiemek, Piotrkowskie, okres międzywojenny. Ze zbiorów Muzeum Archeologicznego i Etnograficznego w Łodzi, fot. Wł. Pohorecki

Pas tkany na warsztacie, noszony do sukmany, Archiwum Etnograficzne Muzeum Archeologicznego i Etnograficznego w Łodzi, rys. M. Czurkowa

Sukmanę przewiązywano pasem. Pasy były samodziałowe, tkane na warsztacie, szerokości około 10 cm i długości około 4 m. Tło miały czerwone w różnokolorowe prążki. Wykończone były frędzlami z nitek osnowy. Obwiązywano się nimi parokrotnie w talii, zawiązywano w węzeł i końce spuszczano z jednego boku.

Pas tkany na warsztacie, noszony do sukmany, Archiwum Etnograficzne Muzeum Archeologicznego i Etnograficznego w Łodzi, rys. M. Czurkowa

Sukmanę przewiązywano pasem. Pasy były samodziałowe, tkane na warsztacie, szerokości około 10 cm i długości około 4 m. Tło miały czerwone w różnokolorowe prążki. Wykończone były frędzlami z nitek osnowy. Obwiązywano się nimi parokrotnie w talii, zawiązywano w węzeł i końce spuszczano z jednego boku.

Ten serwis korzysta z cookies Polityka prywatności